Ο θεσμός της δοκιμασίας στην αρχαία και σύγχρονη δημοκρατία
Α. Αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία
1. Στάδια διαδικασίας του θεσμού της δοκιμασίας
I. Εξακρίβωση της καταγωγής του «δοκιμαζομένου» και διαπίστωση ότι ήταν «Αθηναίος πολίτης»:
[πηγή: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού]
II. Σεβασμός στους γονείς και απόδοση τιμών στους τάφους τους:
Σχετικά με την απόδοση τιμών στους τάφους μπορείτε να παρακολουθήσετε το παρακάτω βίντεο με θέμα «Ταφικά έθιμα στην αρχαία Αθήνα»:
[πηγή: Ψηφιακό Αρχείο ΕΡΤ] |
||
|
III. Εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων:
Η μόνη υποχρεωτική εκπαίδευση στην Αθήνα υπήρξε η στρατιωτική. Η εφηβεία, η σημαντικότερη οργάνωση νέων, αποτελούσε τμήμα της δημόσιας εκπαίδευσης. Κάθε νέος Αθηναίος όταν συμπλήρωνε το 18ο έτος της ηλικίας του ήταν υποχρεωμένος να υπηρετήσει δυο χρόνια ως έφηβος. Οι έφηβοι, αφού περιέρχονταν κατά την έναρξη της θητείας τους τα ιερά της πόλεως, υπηρετούσαν τον πρώτο χρόνο στον Πειραιά, άλλοι στα φρούρια της Μουνιχίας και άλλοι στης Ακτής, και τον δεύτερο χρόνο περιπολούσαν, περί την πόλιν, -εξ ου και ονομάζονται περίπολοι- τα σύνορα της Αττικής.
Ο θεσμός της εφηβείας, που είχε κύριο σκοπό τη στρατιωτική κατάρτιση των νέων, απέβλεπε συγχρόνως στην πολιτική, θρησκευτική και ηθική μύησή τους. Μάθαινε στους νέους, κατά κύριο λόγο, πώς να πολεμούν έναν κοινό εχθρό, πώς να αγωνίζονται για ένα κοινό ιδανικό, την ελευθερία και σωτηρία της ίδιας πατρίδας και καλλιεργούσε ταυτόχρονα το πνεύμα της συνεργασίας για την επίτευξη αυτού του κοινού σκοπού, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό για τη συμμετοχή τους αργότερα στην πολιτική ζωή της πόλης.
[πηγή: Ακαδημία Αθηνών, Η Αθηναϊκή Δημοκρατία. Μελέτες για το πολίτευμα και την ιδεολογία των Αθηναίων, Δημοσιεύματα της επιτροπής ερευνών, τόμος 2, Αθήνα 1995, σ. 227]
IV. Τακτική πληρωμή των φόρων. Σχετικά με τον διαχωρισμό του αθηναϊκού πληθυσμού με βάση τις οικονομικές του υποχρεώσεις μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες από τον αντίστοιχο κόμβο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού:
[πηγή: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού]
2. Τόπος διεξαγωγής της δοκιμασίας
Τόπος διεξαγωγής της δοκιμασίας ήταν αρχικά η Βουλή των Πεντακοσίων και στη συνέχεια το δικαστήριο της Ηλιαίας. Πληροφορίες για τις λειτουργίες και τη τοποθεσία των βουλευτηρίων της αρχαίας Αθήνας μπορείτε να αντλήσετε από τις παρακάτω ιστοσελίδες του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού:
[πηγή: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού]
3. Η έκταση εφαρμογής του θεσμού της λογοδοσίας
Ο Αισχίνης στον λόγο του «Κατά Κτησιφώντος» αναφέρεται σε όλες τις περιπτώσεις των «αξιωματούχων» που ελέγχονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους:
ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ |
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ | |
ἐν γὰρ ταύτῃ πόλει, οὕτως ἀρχαίᾳ οὔσῃ καὶ τηλικαύτῃ τὸ μέγεθος, οὐδείς ἐστιν ἀνυπεύθυνος τῶν καὶ ὁπωσοῦν πρὸς τὰ κοινὰ προσεληλυθότων. |
Σε τούτη την πόλη λοιπόν, την τόσο αρχαία και τόσο μεγαλοπρεπή, κανένας δεν απαλλάσσεται από τον έλεγχο για τις υπηρεσίες του προς το δημόσιο, όποιες κι αν ήταν αυτές. |
|
[πηγή: Perseus Digital Library] | [πηγή: Αισχίνης, «Κατά Κτησιφώντος» στο Άπαντα, τομ. 2, Κάκτος, Αθήνα 1995] |
Ο Αριστοτέλης στην «Αθηναίων Πολιτεία» αναφέρεται στον τρόπο ανάδειξης και δοκιμασίας των Εννέα αρχόντων:
[πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Β. Σύγχρονη Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία
Στο ισχύον ελληνικό σύνταγμα υπάρχουν συγκεκριμένα άρθρα που αναφέρονται στην εκλογή, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των βουλευτών (βλ. άρθρα 55-63): [πηγή: Βουλή των Ελλήνων] |
||
|