Το μνημειο του Λυσικρατη - Αθηνα γυρω στα 1870
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μνημείο του Λυσικράτη (γνωστό και ως φανάρι του Διογένη) όπως το έβλεπαν οι περιηγητές στην Πλάκα της Αθήνας το 1870. Ο μικρός κυκλικός ναός χτίστηκε το 334 π.Χ. από τον Λυσικράτη (του Λυσιθείδη) κατά την 111η Ολυμπιάδα δηλ. το 335-334π.Χ. Ο Λυσικράτης έκτισε το μνημείο για να στήσει πάνω σε αυτό το έπαθλο που πήρε ως χρηματοδότης της νικητήριας θεατρικής παράστασης. Παρατηρούμε την ψηλή πέτρινη τετράγωνη βάση [κρηπίδωμα] (ύψους 4μ. και πλάτους 3μ.) πάνω στην οποία στηρίζεται το μαρμάρινο κυκλικό μνημείο με διάμετρο 2,80 μ. και ύψος 6,50 μ. Ο κυκλικός ναός αποτελείται από έξι φαινομενικά μισές κολώνες με κιονόκρανα Κορινθιακού ρυθμού που στέκονται περιμετρικά στην κυκλική βάση με τα τρία σκαλιά. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ολόκληρες κολώνες που ενώνονται με καμπυλωτές μαρμάρινες πλάκες και στεφανώνονται στην κορυφή από επιστήλιο και ζωφόρο. Το επιστήλιο φέρει επιγραφή με το όνομα του χορηγού Λυσικράτη ενώ η ζωφόρος έχει θέμα την περιπέτεια του θεού Διονύσου με τους Τυρρηνούς πειρατές. Οι πειρατές αιχμαλώτισαν τον θεό χωρίς να γνωρίζουν ποιος είναι και σκόπευαν να τον πουλήσουν δούλο. Ο Διόνυσος όμως ελευθερώθηκε και για να τιμωρήσει τους πειρατές τους μεταμόρφωσε σε δελφίνια. Η επιλογή του θέματος αυτού δεν έγινε μόνο για να διακοσμήσει το μνημείο αλλά και να τιμήσει τον θεό Διόνυσο αφού προς τιμή του γίνονταν οι δραματικοί αγώνες. Τέλος, την στέγη διακοσμεί τρίπλευρο κιονόκρανο διακοσμημένο με έλικες πάνω στο οποίο ήταν τοποθετημένο το έπαθλο [τρίποδας] που κέρδισε ο Λυσικράτης. Η συγκεκριμένη φωτογραφία του Πέτρου Μωραΐτη μας δίνει μια εικόνα της Αθήνας του 1870 προσφέροντάς μας έτσι τη δυνατότητα να διακρίνουμε τις αλλαγές που συντελέστηκαν με το πέρασμα του χρόνου. Πίσω από το μνημείο διακρίνεται τμήμα του κατεστραμμένου μοναστηριού των καπουτσίνων στο οποίο ανήκε από το 1669 έως το 1824 χρονιά κατά την οποία το μοναστήρι κάηκε από τους επιδρομείς του Ομέρ πασά.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία του Πέτρου Μωραΐτη, η οποία αποτυπώνει το μνημείο του Λυσικράτη το 1870, μπορεί να αξιοποιηθεί συνδυαστικά με άλλες εικόνες του ίδιου μνημείου παλαιότερης και νεότερης εποχής προκειμένου να εντοπισθούν οι αλλαγές που συντελέστηκαν στο μνημείο και στον περιβάλλοντα χώρο στο πέρασμα του χρόνου. Πρόκειται για μια διαδικασία συγκριτικής μελέτης, η οποία μπορεί να αποτελέσει μέρος ευρύτερης ερευνητικής εργασίας με άξονα τα ιστορικά μνημεία της Αθήνας. Επίσης, η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο μιας περιβαλλοντικής μελέτης σχετικά με την πολιτιστική κληρονομιά και των στοιχείων που τη συνδέουν με το περιβάλλον. Οι μαθητές μπορούν να κατανοήσουν την αξία και να διερευνήσουν την συμβολή των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς για την ανάπτυξη μιας περιοχής. Στην ίδια κατεύθυνση, η ιστορία που φέρει το μνημείο της φωτογραφίας –το μνημείο που γλίτωσε από τον Έλγιν και ενέπνευσε τον Βύρωνα– μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση θετικών στάσεων έναντι της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1042
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ