Στη φωτογραφία του Πέτρου Μωραΐτη (Αθήνα, γύρω στα 1870) αποτυπώνεται ένα από πιο σημαντικά επιτύμβια μνημεία του 4ου αιώνα π.Χ. Πρόκειται την ανάγλυφη παράσταση του νεαρού Δεξίλεω που ήταν τοποθετημένο στο μεγαλύτερο νεκροταφείο της Αθήνας, τον Κεραμεικό. Ο εικοσάχρονος Δεξίλεως, γιος πλούσιας οικογένειας από τον δήμο του Θορικού στη νοτιοανατολική Αττική, είχε κληθεί να υπηρετήσει στο αθηναϊκό ιππικό και πήρε μέρος στον Κορινθιακό Πόλεμο όπου σκοτώθηκε το 394 π.Χ. σε μια μάχη κοντά στην Κόρινθο μαζί με άλλους τέσσερις ιππείς. Στη μάχη αυτή οι Αθηναίοι ηττήθηκαν από τους Σπαρτιάτες. Οι νεκροί ενταφιάστηκαν, σύμφωνα με τον αθηναϊκό νόμο, στο «δημόσιον σήμα» δηλαδή στο στρατιωτικό νεκροταφείο για τους πεσόντες υπέρ πατρίδος. Ωστόσο, οι γονείς του Δεξίλεω, θέλοντας να τιμήσουν περισσότερο τον γιο τους, έστησαν μια επιτύμβια ανάγλυφη στήλη με την εικόνα του σε ένα κενοτάφιο στο νεκροταφείο του Κεραμεικού. Η μορφή που κυριαρχεί είναι ο Δεξίλεως ο οποίος εικονίζεται ντυμένος με κοντό χιτώνα και χλαμύδα να ιππεύει το ανασηκωμένο στα πίσω πόδια άλογό του. Ο νεαρός Αθηναίος, σαν ένας αρχαίος Άγιος Δημήτριος, υψώνει το δόρυ του για να σκοτώσει τον γυμνό αντίπαλό του που βρίσκεται πεσμένος στο έδαφος δίπλα στην ασπίδα του και προσπαθεί να αμυνθεί με το ξίφος του. Η επιτύμβια στήλη δεν αποτυπώνει μια πραγματική σκηνή μάχης αλλά εξιδανικεύει τον νεκρό, προβάλλοντάς τον ως νικητή. Όπως όλα τα αττικά επιτύμβια ανάγλυφα, το μνημείο έχει αρχιτεκτονική πλαισίωση, παρουσιάζεται δηλαδή ως πρόσοψη ενός ναΐσκου με δύο παραστάδες που στηρίζουν ένα αέτωμα. Στο ανάγλυφο του Δεξίλεω οι παραστάδες δεν υπάρχουν και το αέτωμα μοιάζει να αιωρείται πάνω από την εικόνα. Η επιτύμβια ανάγλυφη στήλη του Δεξίλεω βρέθηκε στο Δίπυλο και μεταφέρθηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Κεραμεικού ενώ αντίγραφό της έχει τοποθετηθεί στο σημείο ανεύρεσής της στον αρχαιολογικό χώρο. Στη συγκεκριμένη φωτογραφία του 1870 βλέπουμε την ανάγλυφη παράσταση τοποθετημένη σε ξύλινο ναΐσκο (πριν μεταφερθεί το μνημείο στο Μουσείο) για να προστατευθεί από την περιβαλλοντική ρύπανση. Δεν μπορούμε να αποφύγουμε τον παραλληλισμό με την χριστιανική παράδοση καθώς ο ξύλινος ναΐσκος θυμίζει εικονοστάσι και το ανάγλυφο του Δεξίλεω τον Άγιο Δημήτριο.