Το Αχιλλειο - Κερκυρα γυρω στα 1885
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το Αχίλλειο στην Κέρκυρα, μια από τις γνωστότερες βασιλικές επαύλεις της Ευρώπης, την εποχή που χτίζεται από τους ιταλούς αρχιτέκτονες Ραφαήλ Καρίτο και Αντόνιο Λάντι για την Ελισάβετ, την αυτοκράτειρα της Αυστρίας. Το Αχίλλειο υπήρξε αρχοντικό στον οικισμό Γαστούρι, περίπου 10 χλμ. έξω από την πόλη της Κέρκυρας, το οποίο αγοράστηκε από την αυτοκράτειρα και χτίστηκε από την αρχή σύμφωνα με το αρχιτεκτονικό ύφος της Πομπηίας αποτελώντας έμβλημα μιας ολόκληρης εποχής. Η ανακτορική βίλα της «θλιμμένης αυτοκράτειρας» Σίσι ολοκληρώθηκε το 1891 και ονομάστηκε «Αχίλλειον» προς τιμή του Αχιλλέα τον οποίο θαύμαζε η αυτοκράτειρα γιατί αντιπροσώπευε την ελληνική ψυχή και την ομορφιά των ανθρώπων του τόπου. Ακριβώς αυτήν την αρχαία ελληνική ομορφιά θέλησε να αναδύει η βασιλική έπαυλη η οποία διακοσμήθηκε από κίονες, εξώστες, αετώματα και νωπογραφίες που συνθέτουν ένα επιβλητικό σκηνικό μέσα σε εντυπωσιακούς κήπους στολισμένους με αγάλματα θεών και ηρώων. Στη φωτογραφία εικονίζεται το «Περιστύλιο των Μουσών» (στην πίσω πλευρά του μεγάρου, εξωτερικά, στο ύψος του ορόφου) που αποτελείται από μια σειρά κιόνων ιωνικού ρυθμού οι οποίοι είναι βαμμένοι με έντονα χρώματα και δημιουργούν μια μικρή στοά. Η στοά αυτή ονομάστηκε «Στοά των Σοφών» από τις προτομές αρχαίων φιλοσόφων που τη διακοσμούν. Μπροστά από τους κίονες του περιστυλίου δεσπόζουν τα αγάλματα των Μουσών –οι «Επτά Μούσες»– τα οποία έδωσαν το όνομά τους στον «Κήπο των Μουσών». Η φωτογραφία αποτελεί σημαντικό τεκμήριο σχετικά με την εικόνα της έπαυλης πριν την ολοκλήρωση των εργασιών σε αυτή. Για παράδειγμα, τα αγάλματα των σοφών μέσα στη στοά δε φαίνονται στη συγκεκριμένη φωτογραφία, καθώς τη χρονική περίοδο της λήψης της δεν έχουν ακόμα τοποθετηθεί. Επιπλέον, βλέπουμε τον κήπο πριν πάρει τη εντυπωσιακή του μορφή με τους μαρμάρινους διαδρόμους και τα φοινικόδεντρα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία του Αχιλλείου περίπου το 1885 μπορεί να αξιοποιηθεί ως τεκμήριο για να έχουν οι μαθητές εικόνα του συγκεκριμένου βασιλικού ανακτόρου τα πρώτα χρόνια της κατασκευής του. Ακόμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τεκμήριο της αρχιτεκτονικής των μεγάρων του 19ου αιώνα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη και να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο μιας συγκριτικής μελέτης σχετικά με την αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα σε σχέση με την αρχιτεκτονική του 20ου και του 21ου αιώνα. Βέβαια, τέτοιου είδους κτίρια μπορεί να μελετηθούν και ως προς τη συμβολή τους στην τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής. Επίσης, η φωτογραφία είναι δυνατόν να αποτελέσει έναυσμα για μια συγκριτική προσέγγιση της κοινωνικής διάθρωσης του 19ου αιώνα σε σχέση με τη σημερινή κοινωνική διάρθρωση. Για παράδειγμα, να συζητηθεί και να διερευνηθεί περεταίρω ο τρόπος ζωής της αριστοκρατίας την εποχή που χτίστηκε η έπαυλη καθώς ήταν συνηθισμένο για την άρχουσα τάξη να χτίζει τέτοιου είδους εμβληματικά κτίρια τα οποία σήμερα μόνο ως δημόσια κτήρια ή μουσειακοί τόποι μπορούν να υπάρξουν. Δεν πρέπει, τέλος, να αφεθεί χωρίς σχολιασμό η διαρκή συνομιλία του 19ου αιώνα με το αρχαίο ηρωικό παρελθόν. Στη φωτογραφία εικονίζεται ο «Κήπος των Μουσών» του οποίου ο διάκοσμος, όπως και ολόκληρου του μεγάρου είναι εμπνευσμένο από το αρχαίο ηρωικό παρελθόν. Με αφορμή την εικόνα μπορεί να συζητηθεί ο 19ος αιώνας ως ο αιώνας ο οποίος επηρεασμένος από τον ρομαντισμό ανέπτυξε μια συνομιλία με το αρχαίο ελληνικό παρελθόν και το μεγαλείο τέχνης και πολιτισμού με το οποίο είναι συνυφασμένο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1109
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ