Η ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ ΤΗΣ ΚΝΩΣΟΥ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο θρόνος της φωτογραφίας από το βιβλίο των Daniel BAUD-BOVY και Frédéric BOISSONNAS «Des Cyclades en Crète au gré du vent.» -Γενεύη 1919- βρίσκεται στην «αίθουσα του θρόνου» του ανακτόρου της Κνωσού στην Κρήτη. Σώθηκε ακέραιος στη θέση του! Είναι αλαβάστρινος. Δεξιά του παρατηρούμε ένα θρανίο (κάθισμα) και αριστερά του μια επιζωγραφισμένη τοιχογραφία (ζωγραφιά πάνω σε παλαιότερη ζωγραφιά) κρητομυκηναϊκής περιόδου, που απεικονίζει κρίνα της θάλασσας και αμμοθίνες. [Σε άλλες φωτογραφίες υπάρχουν και γρύπες, σύμβολα βασιλικής και θεϊκής εξουσίας]. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του είναι η ψηλή πλάτη, που κορυφώνεται με μια κυματοειδή απόληξη. Άραγε η αίθουσα του θρόνου είχε θρησκευτικό χαρακτήρα; Τι συμβολίζει ο διάκοσμός του; Ίσως χρησιμοποιούταν ως χώρος συγκεντρώσεων του Μίνωα και του ιερατείου, όπου και συζητούσαν περί δικαίου. Αν και ο πρώτος που ανέσκαψε την Κνωσό ήταν ένας Ηρακλειώτης έμπορος και αρχαιοδίφης, ο Μίνως Καλοκαιρινός, αυτός που «ανασυνέθεσε» τα ανάκτορα της Κνωσού ήταν ο Σέρ Άρθουρ Έβανς. Παρατηρήστε το έργο της αναστήλωσης «εν τη γενέσει» του!

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ : 1) Οι μαθητές αναζητούν στο διαδίκτυο την τυπολογία των θρόνων. Ανακαλύπτουν πόσο σημαντικός διαχρονικά είναι ο "θρόνος" από την Κνωσό μέχρι το "Game of Thrones". Ο θρόνος στο χρόνο και στο χώρο.( π.χ. ο θρόνος με επένδυση ελεφαντοστού από τη Σαλαμίνα της Κύπρου,ο "μοναδικός" μαρμάρινος θρόνος από τον "τάφο της Περσεφόνης" που αποδίδεται στη μητέρα του Φιλίππου Ευρυδίκη (Μ.Ανδρόνικος),του ιερέα του Ελευθερέως Διονύσου στο Θέατρο νότια της Ακρόπολης των Αθηνών, του Ελκομένου Χριστού στη Μονεμβασία,οι αρχιερατικοί θρόνοι, τα κτιστά σύνθρονα). 2) Συνειδητοποιούν πόσο δύσκολο είναι το έργο της αναστήλωσης αρχαίων μνημείων και κατά πόσο ένας αρχαιολόγος ,όπως ο Έβανς, μπορεί να επηρεάσει την "ορολογία" της Ιστορίας, αφού έχοντας αποκαλύψει ένα μεγάλο μέρος των θεμελίων ενός εκτεταμένου συμπλέγματος, το οποίο ο ίδιος προσδιόρισε ως Ανάκτορο της Κνωσού κέντρο του Μινωικού πολιτισμού όχι μόνο αποκάλυψε τα θαμμένα ερείπια αλλά και τα αναστήλωσε εν μέρει. Όμως, στην προσπάθεια της αναστήλωσης χρησιμοποίησε ξένα υλικά π.χ. τσιμέντο. Όπως είναι φυσικό, ασκήθηκε κριτική εναντίον του, αλλά με την προσπάθειά του ο Έβανς βοήθησε και βοηθά ακόμη και σήμερα τον μέσο επισκέπτη να "διαβάσει" τον αρχαιολογικό τόπο. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ : κατασκευή μακέτας


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1175
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Προϊστορία PrehistoryΠροϊστορία > Κοινωνική οργάνωση και καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και καθημερινή ζωή
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Κατασκευή μακέτας Construction of a maquetteΚατασκευή μακέτας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ