Ο Ερμης του Πραξιτελη, φωτογραφια του 20ου αι.
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο παρόν μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζεται ο Ερμής έργο του γλύπτη Πραξιτέλη που έχει φωτογραφηθεί στερεοσκοπικά από τους αδελφούς Underwood, Elmer & Bert, τον 20ο αι., το 1907. Το άγαλμα που απεικονίζεται στη φωτογραφία βρίσκεται στο μουσείο της αρχαίας Ολυμπίας, χρονολογείται από το 343π.Χ. στη μετάβαση από την ύστερη κλασική στην πρώιμη ελληνιστική γλυπτική και είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο της Πάρου. Είναι το μόνο αυθεντικό έργο του Πραξιτέλη που έχει διασωθεί. Βρέθηκε στην Ολυμπία, απείραχτο στο βάθρο του, αρκετά μέτρα κάτω από τη γη και έχει ύψος 2.10 μ. Ήταν αφιερωμένο από τους Ηλείους και Αρκάδες στο ιερό Άλτις, για να γιορτάσουν τη συνθήκη ειρήνης. Αργότερα είχε τοποθετηθεί στο ναό της Ήρας, όπου και βρέθηκε το 1877 από Γερμανούς αρχαιολόγους. '' Το διαμάντι της Ολυμπίας '' , όπως το είπαν πολλοί, παριστάνει τον Ερμή, αγγελιοφόρο των Θεών, με τον μικρό Διόνυσο να προσπαθεί να πάρει κάτι από το χέρι του. Ο Πραξιτέλης για να δώσει ζωντάνια στο άγαλμα, σκοπίμως δεν κρατάει τις αναλογίες. Εάν κανείς το παρατηρήσει από τ' αριστερά, φαίνεται λυπημένο, από τα δεξιά φαίνεται γελαστό, όταν το κοιτάξει από μπροστά, φαίνεται ήρεμο.
Η στερεοσκοπία είναι τεχνολογία που αναπτύχθηκε το 19ο αιώνα. Η στερεοσκοπική φωτογραφία συνδράμει σε μια περισσότερο ρεαλιστική γνωριμία του τόπου, των ανθρώπων και του πολιτισμού τους με τον υπόλοιπο κόσμο και υπήρξε μια από τις πρώτες μεθόδους αποτύπωσης της πραγματικότητας. Από τους πρώτους χρήστες αυτής της νέας μεθόδου ήταν οι Bert και Elmer Underwood οι οποίοι ταξίδεψαν στην Αττική, στη Βοιωτία και στην Πελοπόννησο, και πήραν φωτογραφίες των αρχαίων μνημείων φροντίζοντας πάντα να τοποθετούν σε πρώτο πλάνο ανθρώπινες φιγούρες που τους βοηθούσαν να αποδώσουν την κλίμακα των μνημείων αλλά και το ιδιαίτερο χρώμα του τόπου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εποπτικό υλικό για τη γνωριμία των μαθητών με τα αριστουργήματα της κλασσικής αρχαιότητας. Να έρθουν σε έρθουν σε επαφή με την τέχνη της γλυπτικής. Να παρατηρήσουν την σκηνή που απεικονίζεται να βρουν επιπλέον πληροφορίες δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά και να τις παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης. Το ίδιο μπορεί να γίνει βρίσκοντας πληροφορίες για τον γλύπτη του έργου, καθώς και για άλλα έργα του. Μπορεί να αποτελέσει η φωτογραφία έναυσμα για συζήτηση σχετικά με την ιδιαίτερη τεχνική της στερεοσκοπίας που χρησιμοποιήθηκε. Να γνωρίσουν οι μαθητές τη τεχνική της στερεοσκοπικής φωτογραφίας και να δουν μέσα από στερεοσκόπιο. Να γνωρίσουν την εξέλιξη της φωτογραφίας καθώς και των φωτογραφικών μηχανών από παλιά ως σήμερα. Αυτό μπορεί να γίνει στο μάθημα της φυσικής ή των εικαστικών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/124
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΝΑ ΛΑΓΟΥΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ