Οθωμανη γυναικα που γνεθει
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Οι γυναίκες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία διαχωρίζονταν από τους άντρες και αποκτούσαν σημαντική ταυτότητα και υπόσταση μόνο μέσα στο σπίτι, στον ιδιωτικό χώρο. Στην ξυλογραφία του γάλλου ζωγράφου Jean Baptiste Van Mour (1671-1737) παρατηρούμε μία γυναίκα στο σπίτι να γνέθει. Οι χώροι του οθωμανικού σπιτιού –κυρίως της εύπορης κοινωνικής τάξης– διακρίνονταν σε γυναικείους και αντρικούς. Στους δικούς τους χώρους οι γυναίκες συναθροίζονταν και συζητούσαν, έπιναν καφέ και σερμπέτι, κάπνιζαν, άκουγαν τραγούδια και αφοσιώνονταν στις δικές τους ασχολίες όπως για παράδειγμα το γνέσιμο. Γενικά η υφαντική αποτελούσε πρωταρχική γυναικεία ασχολία. Η εικόνα αποτυπώνει χαρακτηριστικά και την εσωτερική διακόσμηση του οθωμανικού σπιτιού. Η γυναίκα κάθεται σε μαξιλάρια επάνω στο πάτωμα και μπροστά της είναι ένας μεγάλος σοφάς, το οθωμανικό τραπέζι, γύρω στα τριάντα εκατοστά από το πάτωμα. Παρατηρούμε τη ρόκα της εποχής με την οποία οι γυναίκες έγνεθαν το μαλλί. Η οθωμανή της εικόνας είναι ντυμένη με πολυτελή κάπα και στο κεφάλι φοράει το απαραίτητο μαντήλι το οποίο είναι δεξιοτεχνικά δεμένο. Η παραπάνω αμφίεση καθώς και το μεταξωτό κάλυμμα του σοφά υποδηλώνουν μια εύπορη κοινωνική τάξη. Τα μοτίβα των λουλουδιών στα υφάσματα συνδέονται θεματικά μεταξύ τους και αφήνουν να αναδυθεί ο σημαντικός ρόλος που είχαν τα λουλούδια στην ισλαμική υφαντική τέχνη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εποπτικό υλικό γνωριμίας με τα μοτίβα της ισλαμικής υφαντικής τέχνης αλλά και των στοιχείων που συνέθεταν την οικιακή διακόσμηση του σπιτιού. Οι μαθητές μέσω παρατήρησης και σύγκρισης μπορεί να αναζητήσουν κοινές αναφορές ανάμεσα στην ελληνική και οθωμανική υφαντική τέχνη της εποχής του 18ου αιώνα και σήμερα. Ακόμα, προτείνεται η συνδυαστική αξιοποίηση του συγκεκριμένου μαθησιακού αντικειμένου με συναφή ψηφιακά αντικείμενα του Φωτόδεντρου αλλά και άλλων πηγών σχετικά με τη γυναικεία εμφάνιση και το ρόλο της γυναίκας στην οθωμανική περίοδο (για παράδειγμα Οθωμανή γυναίκα που καπνίζει, Οθωμανή με το μωρό της στην αγκαλιά διασχίζει την πόλη, Μουσουλμάνα ποτίζει τα άνθη στο μνήμα του άντρα κλπ.). Στόχος είναι η σύνθεση της έμφυλης οθωμανικής ιδεολογίας και η αναζήτηση των ριζικών αλλαγών που συντελέστηκαν κατά το πέρασμα από τη νεωτερικότητα στη σύγχρονη εποχή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1328
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Διακοσμητικές Τέχνες Decorative ArtsΔιακοσμητικές Τέχνες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ