Ευπορη Οθωμανη οπως ντυνεται εξω απο το σπιτι της
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην Οθωμανική Αυτοκρατορία υπήρχαν νόμοι που καθόριζαν το ντύσιμο των υπηκόων της όπως τη μορφή του καλύμματος της κεφαλής και υποδείκνυαν επίσης τύπους και χρώματα ενδυμάτων, υποδημάτων, ζωνών και άλλων εξαρτημάτων της αμφίεσης. Οι νόμοι αυτοί είχαν σκοπό να ταξινομήσουν το λαό σε χωριστές ομάδες που η καθεμία γνώριζε τα όριά της και σέβονταν τους ανωτέρους της. Οι νόμοι περί ενδυμασίας ήταν πολλοί αυστηροί για τις γυναίκες, οι οποίες στο δημόσιο χώρο δεν μπορούσαν να ντύνονται με στενά, προκλητικά, αποκαλυπτικά και πολυτελή ρούχα. Η συγκεκριμένη ξυλογραφία του Vecelio αποτυπώνει εύστοχα αυτήν την αντίληψη περί σεμνότητας της γυναικείας ενδυμασίας και όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο καλλιτέχνης στο επεξηγηματικό του κείμενο, οι Οθωμανές σπάνια βγαίνουν έξω από το σπίτι τους αλλά όταν κυκλοφορούν στο δημόσιο χώρο φορούν ένα μακρύ παλτό από βελούδο και κρύβουν το πρόσωπό τους κάτω από πέπλο ώστε να μην μπορούν οι άλλοι να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους. Για τη γυναικεία αμφίεση την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μπορούμε να αναφέρουμε –αντλώντας και από την εικόνα– ότι, κυρίως οι γυναίκες της ελίτ φορούσαν ένα μεταξωτό ή βαμβακερό πουκάμισο, το γκιομλέκ, και ένα φαρδύ παντελόνι που συγκρατούσαν στη μέση με μια υφασμάτινη ζώνη. Υπήρχαν και πολυτελείς ζώνες, κεντημένες με ασημένια ή χρυσά νήματα. Επάνω από το πουκάμισο και το παντελόνι φόραγαν ένα βελούδινο ή μεταξωτό φόρεμα, το ενταρί. Το κάλυμμα του κεφαλιού ήταν υποχρεωτικό. Στερέωναν κεντημένα πέπλα με καρφίτσες σε ένα φέσι ή καλπάκι και κάλυπταν το πρόσωπο με μαντίλια που στερεώνονταν στην κορυφή του κεφαλιού αφήνοντας ακάλυπτα συνήθως μόνο τα μάτια. Ωστόσο, με το πέρασμα του χρόνου το κάλυμμα του προσώπου γίνεται όλο και πιο διάφανο. Κυρίως οι γυναίκες της Κωνσταντινούπολης φορούν το γιασμάκι που αρχικά ήταν από λεπτή μουσελίνα, ενώ στη συνέχεια (17ος και 18ος αι.) γίνεται όλο και πιο διάφανο έτσι που έπαψε να κρύβει πια την ομορφιά τους. Σε εξωτερικούς χώρους συμπλήρωναν την αμφίεση με φαρδιά παλτά με μεγάλες τσέπες και μανίκια, γνωστά ως φερετζέ. Αυτός ο μακρύς και λυτός χιτώνας γινόταν πιο προσεγμένος για τις γυναίκες της ελίτ με πιο έντονα χρώματα και οπωσδήποτε πιο πλουμιστός με φούντες, σιρίτια και βελούδινα τελειώματα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα του πλούσιας οθωμανής γυναίκας, όπως κυκλοφορεί έξω από το σπίτι της, μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο μιας κριτικής διερεύνησης της οθωμανικής κοινωνίας. Θα μπορούσαν για παράδειγμα να διατυπωθούν υποθέσεις για τη θέση της γυναίκας, τις έμφυλες ταυτότητες και τους αναμενόμενους τρόπους συμπεριφοράς των δύο φύλων. Θα μπορούσαν επίσης να επιχειρηθούν συγκρίσεις ανάμεσα στον τότε γυναικείο ρόλο και στο σημερινό, ακόμα και στη χώρα μας, καθώς η θέση και η εμφάνιση της γυναίκας στην οθωμανική κοινωνία άφησε τα σημάδια της και στην ελληνική κοινωνία διαμορφώνοντας στερεότυπα τα ίχνη των οποίων μπορούμε να διακρίνουμε ακόμα και σήμερα. Επιπλέον, η διακόσμηση των σελίδων του βιβλίου, όπου παρουσιάζεται η ξυλογραφία και οι σχετικές με αυτή πληροφορίες, είναι εξαιρετικής καλλιτεχνικής αξίας και μπορεί να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των μαθητών προκειμένου να μελετήσουν περαιτέρω τα διακοσμητικά θέματα και τις παραστάσεις που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες και οι τυπογράφοι για να εικονογραφήσουν τις σελίδες των βιβλίων της εποχής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1338
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Διακοσμητικές Τέχνες Decorative ArtsΔιακοσμητικές Τέχνες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ