Το κεντρικό θέμα της εικόνας είναι η αναπαράσταση γενίτσαρου, που ανήκε στο επίλεκτο στρατιωτικό σώμα του οθωμανικού στρατού. Ο γενίτσαρος εδώ παρουσιάζεται με την καθημερινή του περιβολή και τα εξαρτήματα. Η παιδαγωγική αξιοποίηση της εικόνας αυτής μπορεί να συμβάλει στην κατανόηση της σχέσης των Οθωμανών κυριάρχων και των χριστιανών υποδούλων, καθώς και των όρων αυτής της σχέσης. Ο μαθητής καθίσταται παραγωγός ιστορικής γνώσης , με αφετηρία τη χρήση αυτής της εικόνας ως εμπειρικού υλικού-πηγής. Μέσω της χρήσης της αυξάνεται ο βαθμός εποπτικότητας και ακολουθείται μια επαγωγική πορεία προς τη γνώση. Προσφέρεται επίσης για διαθεματική προσέγγιση όπου συναιρούνται οι σκοποί της Ιστορίας, Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Καλλιτεχνικής Παιδείας Οι διδακτικοί στόχοι καλύπτουν και τους τρεις τομείς της ιεραρχίας: α) Γνώσης (γνώση βασισμένη σε γεγονότα) β) Διεργασίας (κριτική και δημιουργική σκέψη) γ) Στάσης (ενδιαφέρον και συμμετοχή)