Χαριλαος Τρικουπης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία ανήκει στο φωτογραφικό αρχείο της Ε.Τ.Ε. και απεικονίζει τον Χαρίλαο Τρικούπη (1832- 1896), πολιτικό και διπλωμάτη, να φωτογραφίζεται πάνω σ' ενα πολεμικό πλοίο με δύο αξιωματικούς του Βασιλικού ναυτικού. Το έτος λήψης της φωτογραφίας είναι το 1888, έτος κατά το οποίο ο Χαρίλαος Τρικούπης ήταν Πρωθυπουργός της Ελλάδας, μετά τη νίκη του στις εκλογές του 1887. Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει υλικό για τη μελέτη, κατανόηση και διερεύνηση του πολιτικού συστήματος της Ελλάδας από το 1874, έτος κατά το οποίο δημοσιεύεται το άρθρο του Χαρίλαου Τρικούπη "Τις πταίει;" έως το 1895, έτος της τελευταίας θητείας του ως πρωθυπουργού.Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο μάθημα της Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές την προσωπικότητα του Χαρίλαου Τρικούπη και το πολιτικό του πρόγραμμα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό στο μάθημα της Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας ως έναυσμα για να ξεκινήσει μια συζήτηση για τον Χαρίλαο Τρικούπη. Θα δείξει στους μαθητές τη φωτογραφία και θα τους ζητήσει να αναγνωρίσουν το συγκεκριμένο πρόσωπο και να περιγράψουν το χώρο και τη σχέση που μπορεί να έχει ο Τρικούπης με τα άλλα δύο άτομα που απεικονίζονται στην εικόνα. Ο εκπαιδευτικός θα διερευνήσει τις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών και αν διαπιστώσει ότι κάποιοι μαθητές έχουν λανθασμένες απόψεις (π.χ. δεν γνωρίζουν ποιος είναι, ένταξη σε λανθασμένη ιστορική περίοδο) με την κατάλληλη καθοδήγηση θα τους εξαλείψει τυχόν ασάφειες. Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός στο εργαστήριο πληροφορικής θα μπορούσε να ζητήσει από τους μαθητές να εργαστούν σε ομάδες και να δημιουργήσουν μια παρουσίαση με φωτογραφίες του Χαρίλαου Τρικούπη σε διαφορετικές περιόδους της ζωής του δίνοντας έμφαση σε σημαντικές στιγμές της σταδιοδρομίας τους. Ακόμη, με αφορμή την εικόνα, θα μπορούσαν οι μαθητές να δημιουργήσουν ένα χρονολόγιο ή μια χρονογραμμή όπου θα επισημαίνονται οι σημαντικοί σταθμοί της πορείας του. Μέσα από τη βιωματική προσέγγιση, οι ίδιοι οι μαθητές θα αναζητήσουν τη γνώση και θα διερευνήσουν ζητήματα που σχετίζονται με την προσωπικότητα και το πολιτικό πρόγραμμα του Τρικούπη. Επίσης, στο Λύκειο θα μπορούσε να γίνει σύγκριση της πολιτικής κατάστασης εκείνης της εποχής που επικρατούσε ο δικομματισμός με τη σημερινή εποχή, ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές ότι η ιστορία δεν μπορεί να μελετάται αποκομμένα από τα σύγχρονα γεγονότα αλλά ότι είναι συνέχεια προηγούμενων περιόδων. Τέλος, με αφορμή την εικόνα, οι μαθητές θα μπορούσαν να ερευνήσουν ποια μεγάλα έργα κατασκευάστηκαν εκείνη την εποχή που πρωθυπουργός ήταν ο Χαρίλαος Τρικούπης και στη συνέχεια να δημιουργήσουν μια παρουσίαση όπου σε κάθε διαφάνεια θα υπάρχουν φωτογραφίες των έργων εκείνης της εποχής και φωτογραφίες των ίδιων έργων στη σημερινή εποχή. Για να μπορέσουν να βρουν φωτογραφικό υλικό εκείνης της εποχής αλλά και γραπτό κείμενο που θα σχολιάζει τις φωτογραφίες, θα πρέπει να αναζητήσουν υλικό στα ψηφιακά αρχεία επίσημων φορέων όπως ΕΛΙΑ, Αρχείο της Βουλής, Γενικά Αρχεία του Κράτους, διαδικασία η οποία θα τους μετατρέψει σε μικρούς ιστορικούς αναπτύσσοντας την ιστορική σκέψη και την ιστορική συνείδησή τους, η οποία αποκτάται μέσα από τη σύγκριση παροντικών με παρελθοντικές καταστάσεις σύμφωνα με τους σκοπούς του μαθήματος της Ιστορίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1612
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΟΛΓΑ ΠΑΙΖΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ