Λορδος Μπαυρον
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ασπρόμαυρη λιθογραφία με το πορτραίτο του Λόρδου Βύρωνα (George Gordon Byron), ενός σημαντικού εκπροσώπου του ευρωπαϊκού ρομαντισμού και της αγγλικής ποίησης. Ο θάνατός του σε ελληνικό έδαφος, στο Μεσολόγγι το 1824, συνδέει το όνομά του με την εξάπλωση του φιλελληνικού κινήματος σε όλο τον κόσμο. Αν και γόνος της αριστοκρατίας, ενστερνίζεται τις ιδέες του γαλλικού διαφωτισμού και υπερασπίζεται τις απελευθερωτικές προσπάθειες των λαών της Ευρώπης. Πραγματοποιεί το πρώτο του ταξίδι στην Ελλάδα σε ηλικία 21 ετών (1808) αναζητώντας τη συνέχεια του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και αποδίδοντας τις ελπίδες του για την πνευματική αναγέννηση της χώρας στην επανάσταση του 1821.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα με το πρόσωπο του Τζορτζ Γκόρντον Μπάιρον, γνωστού στην Ελλάδα ως Λόρδος Βύρων, μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας ως έναυσμα μιας συζήτησης γύρω από τους λόγους που οδήγησαν στην ανάπτυξη του κινήματος του φιλελληνισμού και της υποστήριξης του ελληνικού απελευθερωτικού αγώνα. Η λιθογραφία αποτυπώνει τα χαρακτηριστικά ενός νεαρού άντρα, που μαρτυρούν την αριστοκρατική καταγωγή του και έτσι η ανάγνωση της εικόνας -μετά την πρώτη περιγραφή της- μπορεί να προχωρήσει στην αναζήτηση σχετικών πληροφοριών που οδήγησαν τον Άγγλο ποιητή να εγκαταλείψει τις ανέσεις της κοινωνικής του θέσης και καταγωγής, προκειμένου να υπερασπιστεί το δίκαιο των εξεγερμένων Ελλήνων, χαρίζοντας μάλιστα σε αυτόν τον αγώνα την ίδια του τη ζωή.
Αντίστοιχες πληροφορίες μπορεί να αναζητηθούν και σε ντοκιμαντέρ, όπως αυτά που διατίθενται από το Αρχείο της Δημόσιας Τηλεόρασης, οπότε και η σχετική αναζήτηση μπορεί να επεκταθεί στην εξάσκηση των μαθητών/τριών στην άντληση βιογραφικών πληροφοριών γύρω από ένα πρόσωπο αλλά και την καταγραφή μικρών περιληπτικών κειμένων.
Έμφαση μπορεί επίσης να δοθεί στο γεγονός της "ελληνοποίησης" του ονόματος του άγγλου ποιητή, στοιχείο που δείχνει την αναγνώριση της προσφοράς του και την αποδοχή του ως ενός ατόμου που αναγνώριζε τον ελληνικό πολιτισμό ως λίκνο του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Μάλιστα η αντιδιαστολή της συγκεκριμένης περίπτωσης με αυτή ενός άλλου "λάτρη" του ελληνικού πολιτισμού, του Λόρδου Έλγιν -με τον οποίο έτυχε να κινηθούν στον ελληνικό χώρο στην ίδια εποχή- μπορεί να φωτίσει τις διαφορές ανάμεσα στον ανιδιοτελή φιλελληνισμό και σε εκείνο που εξυπηρετεί διάφορα συμφέροντα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1637
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ