Γλυπτο του Γ. Λαππα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για άτιτλο γλυπτό του Γιώργου Λάππα, λίγο μικρότερο από το φυσικό μέγεθος μιας ανθρώπινης φιγούρας (1,32μ ύψος). Έτος δημιουργίας: 1991. Παριστάνεται μια κατακόκκινη αφαιρετική φιγούρα, από το επίπεδο σώμα της οποίας έχουν αφαιρεθεί περιγραμματικά η αναπνευστική οδός και οι πνεύμονες, τα οποία η μορφή κρατάει στο ύψος του θώρακα, σε μια κίνηση που θυμίζει προσφορά. Τα χέρια, οι σχηματοποιημένοι πνεύμονες και η βάση του γλυπτού κινούνται στον τρισδιάστατο χώρο, σε αντίθεση με το βασικό κορμό, που είναι επίπεδος. Ο Γιώργος Λάππας, ένας από τους πιο εφευρετικούς και ανήσυχους καλλιτέχνες της γενιάς του ΄50, συνέβαλε σημαντικά στην ανανέωση της νεοελληνικής γλυπτικής, αφού πρότεινε μια πρωτοποριακή άποψη του γλυπτικού περιβάλλοντος, αναπροσδιορίζοντας έτσι την έννοια της τρισδιάστατης δημιουργίας σε σχέση με το χώρο. Σημαντικό στοιχείο για την αποκωδικοποίηση του έργου του είναι η σύνδεση της τέχνης με την ψυχολογία: οι πρώτες του σπουδές στην Κλινική Ψυχολογία και η εμπειρία του σε ψυχιατρικά ιδρύματα υπήρξαν καθοριστικές για την εικαστική του μελέτη. Η τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, όπως εκφράζεται συμβολικά μέσα από το έργο του Λάππα, και ειδικά μέσα από τις χαρακτηριστικές κατακόκκινες, μερικά ή ολοκληρωτικά αποδομημένες φιγούρες του, συνδέει για τον καλλιτέχνη την ψυχολογία με την τέχνη, με έναν τρόπο πάρα πολύ συγγενικό με την αρχαία τραγωδία και με την έννοια της κάθαρσης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα σύγχρονης ελληνικής γλυπτικής σε θεματικές διδασκαλίες (Εικαστικά και Ιστορία της Τέχνης) ή ερευνητικές εργασίες και προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται θεματικά με την εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης (ή συγκεκριμένα της γλυπτικής) στην Ελλάδα. Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αφαιρετικής μελέτης του ανθρώπινου σώματος στη σύγχρονη γλυπτική, που έχει μεγάλο ενδιαφέρον να μελετηθεί για την οριακή μετάβαση από τις 2 στις 3 διαστάσεις. Για το σκοπό αυτό μπορεί να συγκριθεί με άλλα έργα του Γ. Λάππα, και ειδικότερα με τα έργα της σειράς "Αστοί", όπου οι κόκκινες φιγούρες, περισσότερο τρισδιάστατες, αποδομούνται στο χώρο, τα μέλη τους αποσυνδέονται από τον κορμό και συναθροίζονται μηχανικά σε νέα σώματα. Σε ένα πιο πρακτικό και εργαστηριακό επίπεδο, στο μάθημα των Εικαστικών οι μαθητές θα μπορούσαν να πειραματιστούν με τη μετάβαση από τις 2 στις 3 διαστάσεις και τις σύγχρονες διατυπώσεις του γλυπτικού χώρου, με αφορμή το συγκεκριμένο έργο, αλλά και σε συνδυασμό με άλλα έργα γλυπτικής που κινούνται με αφαιρετικό ή εξπρεσσιονιστικό τρόπο στα όρια αυτής της μετάβασης (πχ Τζιακομέτι).
Μια δραστηριότητα επίσης που προτείνεται είναι η σύνδεση από τους μαθητές της τέχνης και της ψυχολογίας, με αφορμή το έργο του Λάππα. Η ανάλυση των ισχυρών συμβόλων του έργου από τους ίδιους τους μαθητές, σε συνδυασμό με την αναζήτηση στο διαδίκτυο άλλων έργων και συνεντεύξεων του καλλιτέχνη, ο οποίος αναφέρεται πολύ συχνά σε αυτή τη σύνδεση, θα μπορεί να πυροδοτήσει ένα ενδιαφέρον πεδίο συζητήσεων στην τάξη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1724
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λάππας Γιώργος, Lappas George
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Φρυσίρα
εκδότης/ες: Μουσείο Φρυσίρα
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ