Υφαντουργειο - Νηματουργειο - Καλαμαρης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία του εργοστασίου Καλαμάρη, ενός από τα μεγαλύτερα παλαιά βιομηχανικά συγκροτήματα της Λέσβου. Βρίσκεται βόρεια της Μυτιλήνης στο παλιό λιμάνι. Ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1880, σε μια περίοδο που σηματοδοτείται από τη ραγδαία οικονομική ανάπτυξη του ελληνικού πληθυσμού στη Μυτιλήνη και στον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου. Τα περισσότερα κτίσματα του εργοστασίου Καλαμάρη αποτελούν προσθήκες, μέσα στο πέρασμα πάνω από ενός αιώνα λειτουργίας και για αυτό το λόγο το συγκρότημα χαρακτηρίζεται από μία οργανική δόμηση, που εμφανίζεται ακατάστατη και πολυποίκιλη. Το εργοστάσιο είναι μοναδικό γιατί συνδύαζε στο ίδιο συγκρότημα επεξεργασία αλεύρων και μακαρονοποιία με επεξεργασία βάμβακας και νημάτων ως κύριες χρήσεις. Ο Κυλινδρόμυλος και το Νηματουργείο είναι τα βασικά κτήρια, που εκτελούνταν η κάθε μια από τις διαδικασίες και αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα εξελιγμένης βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα. Ακόμη, για δευτερεύουσες εμπορικές χρήσεις ήταν το Ελαιοτριβείο και το Ξυλουργείο. Σταμάτησε να λειτουργεί το 1990 και το 1993 χαρακτηρίστηκε με ΦΕΚ ως διατηρητέο (πηγή: Το τέλος των γιγάντων. Βιομηχανική κληρονομιά και μετασχηματισμοί των πόλεων. Βόλος 2007).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να λειτουργήσει στη διδασκαλία ως έναυσμα/κίνητρο, προκειμένου να διατυπώσουν οι μαθητές ερευνητικά ερωτήματα. Παρατηρούν την φωτογραφία, τους δίνονται κάποιες πληροφορίες γι’ αυτό που απεικονίζει και καλούνται από τον εκπαιδευτικό να διατυπώσουν ερωτήματα προς διερεύνηση σχετικά με αυτό που παρατηρούν. Π.χ. διατυπώνονται ερωτήματα του τύπου: “Πότε ιδρύθηκε το εργοστάσιο;” “Τι παρήγαγε;”, “Ποιες ήταν οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων;”, “Ποια ήταν η αρχιτεκτονική των κτιρίων του;”, “Πότε έκλεισε; Γιατί;”, “Ποια είναι σήμερα η εικόνα της Βιομηχανίας στην περιοχή; Γιατί;” Χωρίζονται οι μαθητές σε ομάδες και κάθε μία αναλαμβάνει να απαντήσει σε ένα ερευνητικό ερώτημα. Αναζητούν πληροφορίες από διάφορες πηγές, τις συνθέτουν και τις ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης (για τις συνθήκες εργασίας στο εργοστάσιο Καλαμάρη βλ. http://vaspik.blogspot.gr/2012/10/blog-post_7862.html).
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1746
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΡΑΜΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ