Ο Παυλος Μελας με τη οικογενεια του
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία στην οποία εικονίζεται ο ήρωας του μακεδονικού αγώνα Παύλος Μελάς με την οικογένειά του. Πρόκειται για τυπική οικογενειακή φωτογραφία εποχής που αποτελεί τεκμήριο για την προσωπική ζωή του Παύλου Μελά και μπορεί να αξιοποιηθεί περαιτέρω διδακτικά, καθως προσφέρεται για ιστορική παρατήρηση τόσο της ενδυμασίας των εικονιζομένων, όσο και του χαρακτηριστικού τρόπου με τον οποίο έχει "απαθανατιστεί" η οικογένεια.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία προβάλλεται στους μαθητές ως αφόρμηση για συζήτηση σχετικά με τον μακεδονικό αγώνα και τον Παύλο Μελά. Ζητείται από τα παιδιά να παρατηρήσουν την εικόνα και να περιγράψουν τη φιγούρα του ήρωα. Εν συνεχεία μπορεί να ζητηθεί η εύρεση στο διαδίκτυο και άλλων απεικονίσεων του Μελά, ώστε να αναδειχθεί η έμφαση που δίνεται στη συγκεκριμένη εικόνα στην οικογενειακή πλευρά της ζωής του. Οι μαθητές με ομαδοσυνεργατική προσέγγιση εντοπίζουν πληροφορίες για τον βίο του, τη διαδρομή του στο στρατό και τους εθνικούς αγώνες, καθώς και την οικογενειακή του κατάσταση. Σε άλλη διδακτικήπερίσταση, σε μάθημα σχετικό με την πατριωτική ποίηση των αρχών του 20ου αιώνα, ζητείται να συνδεθεί η εικόνα της οικογενειακής ζεστασιάς που αποπνέεται στη φωτογραφία με το ποίημα για τον Μελά που έγραψε ο Παλαμάς και που γέμισε με συγκίνηση τον Ελληνισμό της εποχής. Τέλος, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί ως τεκμήριο των προτύπων της ζωής μιας άλλης εποχής. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν τη χαρακτηριστική "πόζα" των μελών της οικογένειας και την ενδυμασία τους. Ο πατέρας φέρει στρατιωτική στολή, η μητέρα μακρύ φόρεμα, ενώ ο νεαρός γιος φορά τα γιορτινά ναυτικά ρούχα της εποχής. Ποια κοινωνική σημειολογία μπορεί να επισημανθεί στην εικόνα αυτή; Γιατί κάποια μέλη είναι όρθια και άλλα όχι; Μπορεί να διατυπωθεί κάποια εικασία για τον ενδοοικογενειακό ρόλο που εκπροσωπεί κάθε μέλος και για την εικόνα που θέλει η εν λόγω οικογένεια να δώσει στον κοινωνικό της περίγυρο; Τέλος, ποιο το νόημα αυτής της τυπικής οικογενειακής φωτογραφίας; Ποιον σκοπό εξυπηρετούσε;


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1773
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ