Οδυσσεας Ελυτης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία αποτυπώνει τη μορφή του έλληνα ποιητή και εικαστικού Οδυσσέα Ελύτη (Αλεπουδέλλη). Μέλος της λογοτεχνικής γενιάς του 1930, από την οποία κατάφερε να αποκτήσει τη δική του ξεχωριστή θέση, κατακτώντας και το Παγκόσμιο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Η διατήρηση της ελληνικής λαϊκής παράδοσης και του λυρικού στοιχείου σε συνδυασμό με την ενσωμάτωση των σύγχρονων επιδράσεων της εποχής του (υπερρεαλισμός), ανέδειξαν ένα πρωτότυπο προσωπικό στίγμα, το οποίο και διακρίνεται τόσο στο συγγραφικό του έργο όσο και στο εικαστικό. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της τέχνης του είναι η εικονοποιία, η οποία εκτείνεται από τις γλωσσικές του επιλογές μέχρι και τη δημιουργία κολάζ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα προέρχεται από το χώρο στον οποίο εργαζόταν ο ποιητής και η αξιοποίησή της θα μπορούσε να θεωρηθεί ως έναυσμα για τη συνάντηση των μαθητών/τριών με το έργο του (ανάλογα με την ηλικία και τις προσλαμβάνουσές τους). Η αρχική προσέγγιση μπορεί να γίνει μέσω της αναζήτησης των συμβόλων που επαναλαμβάνονται στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη (τόσο το ποιητικό όσο και το εικαστικό). Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την προσεκτική ανάγνωση ορισμένων γνωστών ποιημάτων και την ακρόαση της μελοποιημένης απόδοσής τους (όπως είναι η "Ποδηλάτισσα", "Τα τζιτζίκια", το "Ντούκου ντούκου μηχανάκι", το "Δελφινοκόριτσο", η "Πούλια") μπορεί να αναδείξει την ύπαρξη παιδιών (αγόρι,κορίτσι) και γυναικών, την κυριαρχία του ήλιου, της θάλασσας και του ουρανού κ.ά., στοιχεία όμως που συναντώνται ως επιλεγμένες εικόνες και στα κολάζ του Ελύτη. Στη σχετική αναζήτηση μπορεί να βοηθήσουν και στιγμιότυπα από μαγνητοσκοπημένες εκπομπές -που διατίθονται στο διαδίκτο- η προσεκτική παρακολούθηση των οποίων μπορεί να αναδείξει τα σύμβολα/αντικείμενα που έχουν επηρεάσει το έργο του.
Από την άλλη πλευρά η μύηση και σταδιακή κατανόηση του τρόπου κατασκευής εικόνων κολάζ -από τη συνολική αντίληψη στον εντοπισμό των επιμέρους στοιχείων τους- μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές/τριες στον πειραματισμό για την παραγωγή παρόμοιων συνθέσεων. Αυτό προτείνεται να γίνει μέσα από την οικειοποίηση της αντίστοιχης πρακτικής και αξιοποίησης των δυνατοτήτων μιας διαδικτυακής εφαρμογής δημιουργίας κολάζ.
Αντίστοιχα η αξιοποίηση των συμβόλων που θα αναδείξει η έρευνα των μαθητών/τριών μπορεί να δώσει επιπλέον επιλογές δημιουργικής παραγωγής κειμένων (είτε με τη τεχνική του φανταστικού διώνυμου και την επιλογή δύο λέξεων/συμβόλων για τη δημιουργία ενός νέου ποιήματος είτε με τη μεταγραφή ενός ποιήματος σε πεζό κείμενο).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1778
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Γενιά του 1930 Generation of 1930Γενιά του 1930
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Προφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος Oral / Written / Digital SpeechΠροφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ