Κυρα της Ρω
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα παρουσιάζει μια μορφή-σύμβολο της απλότητας, της μεγαλοψυχίας και του πατριωτισμού, την κυρά της Ρω. Πρόκειται για τη Δέσποινα Αχλαδιώτη που από το 1924 (σε ηλικία 25 ετών) μέχρι και τα βαθιά της γεράματα (92 ετών) έμενε στη βραχονησίδα Ρω, στην εσχατιά της Ελλάδας (4 μίλια δυτικά από το Καστελόριζο και σε απόσταση λίγων μόλις μιλίων από τις τoυρκικές ακτές) έχοντας αναγάγει ως σκοπό της ζωής της την ανύψωση της ελληνικής σημαίας και την υπεράσπιση του ακριτικού της νησιού. Η φωτογραφία αποτυπώνει μια γυναίκα της καθημερινότητας που φορά παραδοσιακή στολή και κοιτά με περηφάνεια τον φωτογραφικό φακό. Η πρώτη φορά που η Δέσποινα Αχλαδιώτου ύψωσε τη σημαία ήταν το 1927, όταν αντίκρισε στην κορυφή του νησιού της υψωμένη μια τουρκική σημαία. Πήγε στο σπίτι, άνοιξε το σεντούκι της με τα λιγοστά πράγματά της, βρήκε τα απαραίτητα υλικά και έραψε μια γαλανόλευκη. Με τη βοήθεια του άντρα της κατέβασε την τουρκική σημαία και τοποθέτησε στη θέση της την ελληνική. Αν και με το πέρασμα του χρόνου έχασε τόσο την παρέα του άντρα της όσο και της μητέρας της, έκανε σκοπό της ζωής της την προστασία της ελληνικής σημαίας και την διατήρησή της στο νησί. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από μια ολιγοήμερη απουσία της από τη νησίδα (τον Αύγουστο του 1975) η ελληνική σημαία αντικαταστάθηκε από τη τουρκική, γεγονός που ενίσχυσε το αίσθημα ευθύνης της για την παραμονή της εκεί ως τα βαθιά γεράματα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στην πρώτη ανάγνωση της φωτογραφίας, οι μαθητές/τριες θα κληθούν να περιγράψουν τη μορφή που εικονίζεται σε αυτή, μια γυναίκα του προηγούμενου αιώνα, με πρόσωπο και χέρια ροζιασμένα, με κορμί ζαρωμένο από το αλάτι της θάλασσας αλλά και τις αντιξοότητες της ζωής, με βλέμμα αγνό και πεντακάθαρο. Στην περιγραφή αυτή, οι μαθητές/τριες θα κληθούν να παρουσιάσουν τη συγκεκριμένη γυναίκα μόνο με βάση τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, τοποθετώντας την σε χρόνο και χώρο που οι ίδιοι/ιες θα αποφασίσουν. Με τον ίδιο τρόπο μπορούν να ορίσουν και άλλες λεπτομέρειες της ζωής της.
Στη συνέχεια η πληροφόρησή τους για τη βράβευσή της από την Ακαδημία Αθηνών και άλλους φορείς -μαζί με την αναγνώριση της προσφοράς της σε Ιερολοχίτες που αναζήτησαν καταφύγιο στη βραχονησίδα της- μπορεί να φωτίσει μια άλλη πλευρά της προσέγγισής της. Την αντιμετώπισή της ως μια σύγχρονη ηρωίδα που αψήφισε τους κανόνες της διπλωματίας και τους ελιγμούς της εξωτερικής πολιτικής και ως ένας σύγχρονος "Μικρός Πρίγκιπας" επεδίωκε να επιστρέφει στο μικρό της "πλανήτη" εκπληρώνοντας το χρέος της. Στη φάση αυτή οι μαθητές/τριες θα κληθούν να περιγράψουν μια μέρα από τη ζωή της συγκεκριμένης γυναίκας, εντάσσοντας σε αυτή την αφήγηση βιογραφικές πληροφορίες γύρω από το πρόσωπο της Δέσποινας Αχλαδιώτη και της ήρεμης ζωής της σε ένα ερημωμένο και άγονο νησί, παρέα με λίγα ζώα που είχε για να καλύπτουν τις λιγοστές της ανάγκες. Στον εμπλουτισμό της αφήγησης μπορεί να συμβάλλει και η αναζήτηση της νησίδας Ρω αλλά και σχετικών πληροφοριών γύρω από τη στρατηγική θέση της γύρω περιοχής αλλά και τον αντίκτυπο που είχε η πρωτοβουλία της Δέσποινας Αχλαδιώτη στην προάσπιση των ελληνικών συνόρων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1780
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Αφήγηση NarrationΑφήγηση
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Βιογραφικά είδη Types of BiographiesΒιογραφικά είδη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Φλώρος Ν.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ