Επιγραμμα για τον Τρικουπη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Επίγραμμα του Κ. Γαζία για τον Χαρίλαο Τρικούπη, δημοσιευμένο το 1913 στο λογοτεχνικό περιοδικό "Νουμάς".Πρόκειται για ενδιαφέρον δείγμα σύντομου στιχουργήματος, η διδακτική αξία του οποίου συνίσταται τόσο στο γεγονός ότι αναδεικνύει το κύρος και την επιρροή του Χαρίλαου Τρικούπη, όσο και στο ότι αποτελεί "κρίκο" μια μεγάλης ποιητικής παράδοσης, εκείνης των επιγραμμάτων, που εμφανίζονται στην αρχαϊκή και κλασική αρχαιότητα και συνεχίζονται ως τις μέρες μας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ποίημα του Κ. Γαζία για τον Τρικούπη συνδέεται με την μακρά παράδοση των επιγραμμάτων, που είναι γνωστά ήδη από την αρχαιότητα ως τρόποι "πυκνής" μνημόνευσης ανδραγαθημάτων ή επιφανών ανδρών (βλ. επιγράμματα Σιμωνίδη για Μαραθωνομάαχους, επίγραμμα στον τάφο του Αισχύλου κλπ.). Το εν λόγω στιχούργημα μπορεί να δοθεί στους μαθητές στα πλαίσια διδασκαλίας των επιγραμμάτων, ώστε εκείνοι να εντοπίσουν ομοιότητες και να αναδειχθεί συνεπώς η μακρά και αδιατάρακτη παράδοση του είδους. Στους μαθητές πρέπει να δοθεί πληροφόρηση σχετικά με το περιοδικό "Νουμάς", ένα ιδιαίτερα αξιόλογο λογοτεχνικό περιοδικό της εποχής. Αξίζει να παρωθήσουμε τους μαθητές να επισημάνουν τον ιαμβικό ρυθμό, που χαρακτηρίζει σταθερά την ελληνική ποίηση και προκύπει αβίαστα από την αυθόρμητη ποιητική φλέβα του λαού μας. Οι μαθητές θα κληθούν - δυνητικά και στα πλαίσια σχετικής εργασἰας - να αναζητήσουν στο Διαδίκτυο και άλλα ποίηματα με ανάλογα χαρακτηριστικά (π.χ. εγχαράγματα σε αγάλματα, όπως "έφιππος χώρει γενναίε στρατηγέ ...." για τον Κολοκοτρώνη στον ανδριάντα της οδού Σταδίου κλπ.). Σκοπός είναι να αναδειχθεί ο πυκνός ποιητικός τρόπος και τα μέσα με τα οποία ο ποιητής/στιχουργός επιδιώκει να "κοινωνήσει" το μήνυμά του προς τους συγχρόνους του και τις επόμενες γενιές. Σε διδακτική περισταση ιστορικής παρουσίασης για τον Τρικούπη και την επίδρασή του στην εποχή του, το εν λόγω στιχούργημα μπορεί να διαβαστεί στους μαθητές ως τεκμήριο του θαυμασμού που προκαλούσε ο πολιτικός αυτός σε πάρα πολλούς συνέλληνες της εποχής του αλλά και μετά από αυτήν.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1835
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Κώστας Γαζιας
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ