Η Αγια Σοφια της Τραπεζουντας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα από από βιβλίο του Charles Texier που αναπαριστά μέρη του γλυπτικού διακόσμου της Αγίας Σοφίας της Τραπεζούντας. Η παράσταση αντανακλά επιρροές από την γλυπτική παράδοση της Γεωργίας και της Αρμενίας αλλά και την σελτζουκική τέχνη. Στην εικόνα παρουσιάζεται τμήμα προστώου, κιονόκρανα, βάση κίονα και ένα μαρμάρινο διακοσμημένο πινάκιο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακόαντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Εικαστικής Παιδείας. Οι μαθητές θα παρατηρήσουν το έξεργο διακοσμητικό μοτίβο κληματίδας που φύεται από λίθινες λεοντοκεφαλές, το κλειδί του τόξου που διακοσμείται με μονοκέφαλο αετό, -έμβλημα των αυτοκρατόρων της Τραπεζούντας- τα δύο μυθικά ζώα (κένταυρος και γρύπας), ενώ τέλος θα σχολιάσουν την λίθινη ζωφόρο που κοσμεί το αέτωμα όπου απεικονίζονται σκηνές από το βιβλίο «Γένεσις». Επιπλέον, το αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για δημιουργία καθώς οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν σχεδιαστικά τους διαφορετικούς τύπους κιονοκράνων (ένα σύνθετο θεοδοσιανό και ένα που διακοσμείται από δύο αντίθετα τοποθετημένα πουλιά, των οποίων οι ουρές διασταυρώνονται) αλλά και την αναπαράσταση με τον αετό που κρατάει στα νύχια του ένα λαγό.Μπορούν, επίσης, να σχολιάσουν τους φανερούς και κρυμμένους συμβολισμούς, την φορά ανάγνωσης της αφήγησης (από δεξιά προς αριστερά), πιθανή ένδειξη διαπολιτισμικών ανταλλαγών και να αναζητήσουν άλλες παρόμοιες ενδείξεις (oculus, ισλαμικά ταινιόσχημα διακοσμητικά μοτίβα κλπ.) στον συγκεκριμένο ναό ή άλλους χριστιανικούς ναούς.Το αντικείμενο μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Θρησκευτικών, όπου θα συζητηθεί η αναπαράσταση των σκηνών από το βιβλίο «Γένεσις» απ΄όπου αντλεί έμπνευση η γλυπτική αναπαράσταση της Πτώσης των Πρωτόπλαστων καθώς και τα σύμβολα των Ευαγγελιστών που εμφανίζονται επίσης στο ανάγλυφο. Στο μάθημα της Ιστορίας, θα συζητήσουν την ιστορία της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας από την ίδρυσή από τους Κομνηνούς μέχρι και την κατάλυσή της από τους Οθωμανούς και θα σχολιάσουν την ιδιαίτερη θέση και σημασία της στην βυζαντινή ιστορία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1880
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Παλαιά Διαθήκη Old TestamentΠαλαιά Διαθήκη > Δηµιουργία CreationΔηµιουργία
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΤΣΑΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ