Κοριτσια σε παιδοπολη. 1948-1950
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ασπρόμαυρη φωτογραφία της Βούλας Παπαϊωάννου. Απεικονίζει κορίτσια μεταπολεμικής παιδόπολης να κοιτούν χαρούμενα το φωτογραφικό φακό. Το 1947, κατά τη διάρκεια του Εμφύλιου πολέμου με πρωτοβουλία της τότε βασίλισσας Φρειδερίκης ιδρύθηκαν περισσότερα από πενήντα ιδρύματα φροντίδας και περίθαλψης ανήλικων θυμάτων του Β' Παγκοσμίου Πολέμου αλλά και του Εμφυλίου. Σε αυτά συγκεντρώθηκαν χιλιάδες παιδιά ηλικίας από 4-16 χρονών, πολλές φορές και μικρότερα. Το σχέδιο που ονομάστηκε «παιδοφύλαγμα» κατηγορήθηκε από το ΚΚΕ ως σχέδιο προπαγάνδας παίδων στο πλαίσιο της εμφυλιακής σύγκρουσης. Μετά το τέλος του Εμφυλίου πολέμου, οι περισσότερες παιδοπόλεις έκλεισαν.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία αυτή με τα μικρά κορίτσια της παιδόπολης θα δώσει στους μαθητές το κίνητρο να ανακαλέσουν τις δύσκολες στιγμές της μεταπολεμικής μας ιστορίας και να κατανοήσουν έτσι καλύτερα σχετικά κείμενα της Μεταπολεμικής μας Λογοτεχνίας. Θέματα όπως ο πόλεμος, τα παιδιά που υπήρξαν θύματα του, η ορφάνια, η ανέχεια, ο Εμφύλιος, η ανάγκη κοινωνικής μέριμνας βασάνισαν, προβλημάτισαν και ενέπνευσαν τους ποιητές και πεζογράφους της Μεταπολεμικής Γενιάς. Κείμενα ποιητικά, όπως για παράδειγμα «Η Αποκριά» του Μ. Σαχτούρη ή το «Στον Νίκο Ε... 1949» του Μανόλη Ἀναγνωστάκη αποδίδουν την εφιαλτική εποχή του Εμφυλίου και τις τραγικές συνέπειες του στη ζωή των ανθρώπων. Εναλλακτικά, είναι δυνατό παράλληλα με τη φωτογραφία να γίνει αναφορά σε λογοτεχνικά κείμενα για παιδιά- θύματα σύγχρονων πολέμων. Για παράδειγμα, το διήγημα του σύγχρονου μας πεζογράφου Σ. Δημητρίου, «Σαν τα χελιδόνια, λέλε μου» αναφέρεται στη φιλοξενία από Έλληνες μικρών Σέρβων που δοκιμάστηκαν από τις σκληρές εμπειρίες του Εμφυλίου στη Γιουγκοσλαβία (1990-1995).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Εικόνα JPEG (.jpg),9,98 KB (10.223 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1957
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Μεταπολεμική πεζογραφία και ποίηση Post-war prose and poetryΜεταπολεμική πεζογραφία και ποίηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ