Σλημαν Ερρικος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Τσιγκογραφία (1894) στην οποία αποτυπώνεται με υποδειγματική αρχαιοελληνική γραφή η υπογραφή του γερμανού αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν (1822-1890). Ο Ερρίκος Σλήμαν (Heinrich Schliemann) υπήρξε ερασιτέχνης ερευνητής αλλά και πρωτοπόρος στον τομέα της αρχαιολογίας. Έγινε γνωστός για τις ανασκαφές του στην Ιθάκη, την Τροία και τις Μυκήνες. Οι επιθέσεις από το ακαδημαϊκό κατεστημένο δεν τον εμπόδισαν να συνεχίσει το έργο του. Άρχισε την ανασκαφή της Τροίας το 1870, μετά τις ανασκαφές του στην Ιθάκη, όπου αναζητούσε το παλάτι του Οδυσσέα. Μετά από αρκετές προσπάθειες, και αφού υποσχέθηκε τον μισό από τον θησαυρό που θα έβρισκε, οι ανασκαφές στον λόφο του Χισαρλίκ συνεχίστηκαν ως την 30η Μαΐου 1873, όταν έκανε τη μεγάλη του ανακάλυψη: μια ορειχάλκινη ασπίδα, μια χύτρα, ένα αργυρό αγγείο, ένα ορειχάλκινο αγγείο, ένα χρυσό, δύο χρυσά κύπελλα, ένα μικρό κύπελλο από ήλεκτρο, δύο χρυσά διαδήματα, 56 χρυσά σκουλαρίκια και 8.750 χρυσά δαχτυλίδια και κουμπιά. Ο θησαυρός αποκρύφτηκε και διασκορπίστηκε σε φίλους σε όλη την Ελλάδα, για να μην μπορεί να τον διεκδικήσει η τουρκική ή η ελληνική κυβέρνηση. Πολλά τα μετέφερε λαθραία στο Λονδίνο και αργότερα στο Βερολίνο, όπου στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου εξαφανίστηκαν. Επειδή ήρθε σε διάσταση με την τουρκική κυβέρνηση, για την απόκρυψη των θησαυρών της Τροίας, απευθύνθηκε στην ελληνική κυβέρνηση για να δεχθεί τους θησαυρούς που είχε οικειοποιηθεί, με αντάλλαγμα την άδεια της ανασκαφής των Μυκηνών. Τον Αύγουστο του 1876, ξεκίνησε την ανασκαφή του κοντά στην Πύλη των Λεόντων και σύντομα κάνει τη δεύτερη μεγάλη ανακάλυψη της ζωής του στις Μυκήνες, όπου βρίσκει 5 θολωτούς τάφους, με πλήθος χρυσών κοσμημάτων και χάλκινων όπλων και ανασκάπτει τον Ταφικό Περίβολο Α'. Εξαιτίας της αφθονίας των χρυσών έργων τέχνης που ανακάλυψε, θεώρησε πως είχε βρει τα σώματα του Αγαμέμνονα, της Κασσάνδρας, της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Διδακτικός σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα ως αφόρμηση για την παρουσίαση της προσωπικότητας και του έργου του γερμανού ελληνιστή και αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν. Η υπογραφή του Σλήμαν γραμμένη στα αρχαία ελληνικά αναδεικνύει όχι απλά την αρχαιομάθεια αλλά τη λατρεία του γερμανού ερευνητή για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και τη γλώσσα του Ομήρου. Οι μαθητές και μαθήτριες εκκινώντας από το μαθησιακό αντικείμενο και την ιστορική αφήγηση, μπορούν περαιτέρω να εμπλακούν σε ομαδοσυνεργατικές-ανακαλυπτικές διδακτικές επιλογές, προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις και τις ιδιαιτερότητες της σχολικής τάξης. Οι εντυπωσιακές ανακαλύψεις του Σλήμαν, κυρίως στην Τροία και εν συνεχεία στις Μυκήνες, αποτελούν τον πυρήνα της μαθησιακής διαδικασίας. Η ανασκαφική περιπέτεια, τα διλήμματα και οι αντιδράσεις, τα ευρήματα, οι απογοητεύσεις και η καταξίωση, μπορούν να προσεγγιστούν βιωματικά μέσα από προετοιμασμένες εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκπαιδευτικές δράσεις, project, ερευνητικές δραστηριότητες ενταγμένες σε θεσμοθετημένα πολιτιστικά προγράμματα προαγωγής της πολιτιστικής κληρονομιάς, κατασκευές. Σε δεύτερο επίπεδο φαίνεται αρκετά ελκυστική μία εναλλακτική, και ασφαλώς πιο απαιτητική, “ανάγνωση” του έργου του Σλήμαν σε συνάρτηση με το έμπρακτο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για την ελληνική αρχαιότητα και την αμφίδρομη σχέση που συνδέει την Ευρώπη με την κλασική και, δι΄ αυτής, με τη νεότερη Ελλάδα. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου είναι συμβατή με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου για το μάθημα της Ιστορίας και της Τοπικής Ιστορίας. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά μέσα από τα πεδία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Αρχιτεκτονικής, της Ιστορίας της Τέχνης, της Ιστορίας του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, της Μουσειακής Αγωγής, της Τεχνολογίας και των Εικαστικών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1967
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Προϊστορία PrehistoryΠροϊστορία > Οικισμοί SettlementsΟικισμοί
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ