Διδακτικός σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να ενεργοποιήσει και να κινητοποιήσει τη μαθησιακή διαδικασία στην κατεύθυνση της συνεργατικής ιστορικής έρευνας. Οι μαθητές και μαθήτριες με τη συντονιστική και εμψυχωτική αρωγή του διδάσκοντος μπορούν να γνωρίσουν την προσφορά στον εθνικό αγώνα της ανεξαρτησίας μίας ηγετικής προσωπικότητας από τη Μάνη. Θα μπορούσε, με αφορμή την περίπτωση του Ηλία Μαυρομιχάλη, να δοθεί έμφαση, με κατάλληλη προετοιμασία και διδακτικές τεχνικές, στη διαδικασία επαναστατικοποίησης των ανθρώπων στη διάρκεια της Επανάστασης. Ο Ηλίας Μαυρομιχάλης, όπως και άλλοι αγωνιστές του 21 έρχονται από έναν "παλαιό κόσμο" με έντονο το στοιχείο του τοπικισμού και βέβαια τις παραδοσιακές νοοτροπίες μέσα στις οποίες διαμορφώθηκε η σκέψη και η ιδεολογία τους. Ωστόσο, συμμετέχουν στην Επανάσταση από την πρώτη στιγμή και αγωνίζονται για να εδραιωθεί αυτή πολεμώντας και δίνοντας τελικά τη ζωή τους πολύ μακρυά από τα όρια του τόπου τους. Δηλαδή, διευρύνουν τα τοπικά όρια της Επανάστασης αλλά και τα όρια της δικής τους αντίληψης για αυτό που ονομάζουν "πατρίδα".Ο κατευθυνόμενος διάλογος, πλαισιωμένος από ερευνητικες εργασίες ή επισκέψεις, μπορούν να εμπλέξουν τους μαθητές στη διαδικασία της ιστορικής έρευνας αλλά και σε απόπειρες τεκμηριωμένης και κριτικής ερμηνείας των ιστορικών γεγονότων.Προτείνεται η παιδαγωγική αξιοποίησή του μέσα από τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου για το μάθημα της Ιστορίας, με τις προσαρμογές που ο διδάσκων θα επιφέρει, ανάλογα με τις ιδιατερότητες και τις ανάγκες της μαθησιακής διαδικασίας. Η διαθεματικότητα του αντικειμένου μπορεί να βρει εφαρμογή στην Τοπική Ιστορία και την ιστορική βιογραφία καθώς και σε βιωματικού χαρακτήρα πολιτιστικά προγράμματα με επίκεντρο της τοπική ιστορία.