Σαχτουρης Γεωργιος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λιθογραφία (1840) που απεικονίζει τον υδραίο πλοίαρχο και αγωνιστή της Επανάστασης του ΄21 Γεώργιο Σαχτούρη (1783-1841). Από πολύ νωρίς ο Γεώργιος Σαχτούρης ασχολήθηκε με τη ναυπηγική τέχνη και υπηρέτησε για πολλά χρόνια στην οθωμανική ναυαρχίδα. Επειδή είχε κατασκευάσει, πρώτος στην Ύδρα, ένα σκαρί απομίμηση των ιστιοφόρων που χρησιμοποιούνταν στα ιταλικά παράλια και ονομάζονταν "σαχτούρια", λέγεται ότι κράτησε ως επώνυμο το "Σαχτούρης". Πολέμησε ως πλοίαρχος του “Αθηνά” για την απελευθέρωση της Χίου και της Σάμου. Πήρε μέρος στη ναυμαχία της Πάτρας, στις επιχειρήσεις της Κάσου (Ιούνιος 1824), των Ψαρών (Ιούνιος-Ιούλιος 1824), της Σάμου (Αύγουστος 1824) και στις ναυμαχίες στον πορθμό της Κω, μεταξύ Χίου και Μυτιλήνης, και στην Κρήτη. Αργότερα συμμετείχε στην τρίτη ναυμαχία της Σάμου (Αύγουστος 1826), στη ναυμαχία της Μυτιλήνης, ενώ το 1827 πήρε μέρος στην εκστρατεία του Κόχραν στην Αλεξάνδρεια. Μετά τον ερχομό του Καποδίστρια (Ιανουάριος 1828) διορίστηκε αρχηγός πολεμικής ναυτικής μοίρας, με στόχο τον αποκλεισμό των δυτικών παραλίων της Πελοποννήσου από τον ανεφοδιασμό των στρατευμάτων του Ιμπραήμ πασά, που είχαν καταλάβει τα φρούρια της Μεθώνης, Κορώνης και Νεοκάστρου. Διετέλεσε μέλος της Ναυτικής Υπηρεσίας το 1830, μέλος της Επιτροπής των Ναυτικών Καταλόγων το 1833, και μετά την άφιξη του Όθωνα υπηρέτησε ως διευθυντής του ναυστάθμου στον Πόρο μέχρι τον θάνατό του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Διδακτικός σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να βοηθήσει τον διδάσκοντα στην παρουσίαση της ναυτικής ιστορίας της Ελλάδας και, εν προκειμένω, της συνεισφοράς των ελλήνων ναυτικών στην Επανάσταση του ΄21. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εφαλτήριο για τη μελέτη της ιστορικής οικογένειας Σαχτούρη και, ειδικότερα, της συνεισφοράς του υδραίου ναυμάχου Γεωργίου Σαχτούρη. Αξίζει να επισημανθεί ότι το πλούσιο αρχείο Σαχτούρη απόκειται στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (Ε.Λ.Ι.Α.). Στο Μουσείο Μπενάκη επίσης έχει κατατεθεί ένα πολύ μικρό τμήμα του (46 έγγραφα) των ετών 1804-1874 καθώς και ορισμένα αντικείμενα που του ανήκαν. Στο Μουσείο της Ύδρας φυλάσσονται και εκτίθενται και άλλα αντικείμενα που ανήκαν στον υδραίο αντιναύαρχο.Το αρχείο Σαχτούρη προσφέρει μία ενδιαφέρουσα θεματική γύρω από τη ναυτιλία -τον εμπορικό και πολεμικό στόλο της εποχής-, την οικονομική και λογιστική διαχείριση των ναυτικών δυνάμεων, τη σύνθεση, διατροφή και διαβίωση των ναυτικών πληρωμάτων στον Αγώνα, όπως και τις συνέπειες για τον πληθυσμό και τον εχθρό, ενός θαλάσσιου αποκλεισμού μιας περιοχής. Συνεπώς, αποτελεί μοναδική ευκαιρία για βιωματικές και ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις τόσο σε τοπικό όσο και σε υπερτοπικό επίπεδο, στο πλαίσιο εκπαιδευτικών επισκέψεων και πολιτιστικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Τα Αναλυτικά Πργράμματα Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου για την Ιστορία μπορούν να υποστηρίξουν τέτοιες ερευνητικές-ανακαλυπτικές πρωτοβουλίες καθώς και διαθεματικές προσεγγίσεις των διδασκόντων στη σχέση του αντικειμένου με την Τοπική Ιστορία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1975
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ