Ν. Χατζηκυριακου - Γκικα, Τοπιο της Ύδρας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο συγκεκριμένο σχέδιο αποτυπώνεται τμήμα της παλιάς πόλης της Ύδρας, η οποία είναι χτισμένη αμφιθεατρικά, επάνω από το λιμάνι και την παραλία, στο βράχο ενός λόφου. Αν και το σχέδιο είναι σαφώς καλλιτεχνικό και στο τοπίο ενυπάρχει η σχεδιαστική ματιά του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου που το δημιούργησε, αποδίδεται με αρκετή σαφήνεια η ιδιότυπη τοπική αρχιτεκτονική, η οποία συνδυάζει νησιωτικά και στεριανά στοιχεία. Διακρίνονται σπίτια που μοιάζουν στριμωγμένα μεταξύ τους, σαν σε κάστρο παλιό, με επίπεδη στέγη, άλλα χαμηλότερα και άλλα υψηλότερα, ίσως κάποια αρχοντικά, καμάρες, στενά σοκάκια και ανοιχτές αυλές που περιστοιχίζονται από υψηλούς μαντρότοιχους. Η γεωμορφολογία του εδάφους και ο φόβος των πειρατών κατά το Μεσαίωνα, όταν πρωτοχτίστηκαν αυτά τα σπίτια , έπαιξαν, προφανώς, το ρόλο τους σε αυτήν την οργάνωση του χώρου. Η εικόνα συνεισφέρει στην προσέγγιση της νησιωτικής τοπιογραφίας του ελληνικού χώρου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται η εικόνα, η ανάλυση και η αποδόμηση των χαρακτηριστικών της, να αποτελέσουν αφόρμηση για ομαδικές, διερευνητικές εργασίες στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο οι οποίες θα αφορούν τη συγκέντρωση περισσότερων στοιχείων για την χωροταξική οργάνωση της Ύδρας. Οι μαθητές/τριες, σε αυτό το πλαίσιο, καλούνται να συζητήσουν, να γράψουν και να δημιουργήσουν παρουσιάσεις για αυτούς τους οικισμούς στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Το έργο τους μπορεί να κυμαίνεται από την απλή περιγραφή μέχρι την διατύπωση επιχειρημάτων και γνώμης για την αξιοποίηση του νησιωτικού, δομημένου, περιβάλλοντος. Είναι δυνατές οι διαθεματικές προεκτάσεις στη Λογοτεχνία, στην Αισθητική Αγωγή και στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. .
Οι μαθητές/τριες μπορούν να αξιοποιήσουν φωτογραφίες, να προχωρήσουν σε διαδικτυακή έρευνα, να μελετήσουν χάρτες, τουριστικούς οδηγούς, διαφημιστικά φυλλάδια, λογοτεχνικά κείμενα, να δουν εικαστικά έργα, τόσο του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα όσο και άλλων καλλιτεχνών, να παρακολουθήσουν ταινίες και να ακούσουν τραγούδια σε σχέση με την Ύδρα και τα τοπία της. Μια ξενάγηση στην Ύδρα θα ήταν πολύ ωφέλιμη για να δημιουργηθούν συνθήκες αυτοψίας. Αν αυτή δεν μπορεί να γίνει επιτόπου, μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της ψηφιακής εφαρμογής Google Earth, όπου οι μαθητές/τριες θα αισθητοποιήσουν τα στοιχεία που συνέλεξαν. Τελικός στόχος των παραπάνω θα είναι, μεταξύ άλλων, να διατυπώσουν οι μαθητές/τριες τις προτάσεις τους για την ανάπτυξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, σε σχέση και με την οργάνωση του χώρου, σε νησιωτικές περιοχές, όπως η Ύδρα, και η σύνδεση της με τον αειφόρο τουρισμό.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1980
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ελλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι Greece - Europe - Other placesΕλλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ελλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι Greece - Europe - Other placesΕλλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ