Διαλεξη του Α. Δελμουζου για τα νεα αναγνωστικα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Αλέξανδρος Δελμούζος καταγρἀφει κάποιες σκέψεις πάνω στις εμπειρίες του από τη χρήση στην τάξη των νέων αναγνωστικών που εισήχθησαν στην υποχρεωτική εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων της Αιγύπτου επί Ελευθερίου Βενιζέλου. Τα κείμενα του Δελμούζου για την εκπαίδευση, κορυφαίου δασκάλου και παιδαγωγού της εποχής του, αποτελούν εξαιρετικά επωφελή αναγνώσματα για τον σύγχρονο μαθητή και εκπαιδευτικό. Το συγκεκριμένο φωτίζει τις απόψεις του συγγραφέα για τον τρόπο που πρέπει να διδάσκονται τα πρώτα γράμματα στους μικρούς μαθητές και αποτελεί χρήσιμο διδακτικό μέσο, καθώς αφενός διδάσκει παιδαγωγικό ήθος και, αφετέρου, φωτίζει μια σημαντική πτυχή της νεοελληνικής ζωής και εκπαίδευσης, εκείνης που αφορά τη διαμάχη για το γλωσσικό ζήτημα και τις διενέξεις ανάμεσα στους συντηρητικούς και προοδευτικούς κύκλους των αρχών του 20 αιώνα για τη γλώσσα και τη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κέιμενο μπορεί να δοθεί στους μαθητές ώς υλικό αναφοράς σε συζήτηση για τη γλώσσα, το γλωσσικό ζήτημα αλλά και τον αναλφαβητισμό. Οι μαθητές διαβάζουν προσεκτικά το κείμενο και καλούνται να ανασυνθέσουν το πρόβλημα στη διδασκαλία της γλώσσας που εντοπίζει ο Δελμούζος και τα μέσα θεραπείας που η εμπειρία του έδειξε ότι είναι δυνατόν να εφαρμοστούν. Καλό θα είναι να προηγηθεί συζήτηση για την ιστορία του γλωσσικού ζητήματος και τη διάσταση ανάμεσα σε καθαρευουσιάνους και δημοτικιστές, θέματα καθόλου γνωστά στους σύγχρονους μαθητές. Στη συνέχεια τα παιδιά μπορούν να κληθούν να επισημάνουν μέσα στο κείμενο στοιχεία που καταδεικνύουν τον δημοτικισμό που εκπροσωπούσε ο Δελμούζος και να παρατηρήσουν πόσο η δημοτική της εποχής ηταν διαφοροποιημένη σε σχέση με τη σημερινή (πολυτονικό, λογιοι τύποι κλπ.). Υπό μορφή εργασίας θα μπορούσε να ανατεθεί σε ομάδες μαθητών η έρευνα και παρουσίαση και άλλων πτυχών του γλωσσικού ζητήματος (π.χ. μια ομάδα θα μπορούσε να βρει υλικό για άλλες μορφές του Δημοτικισμού όπως τους Τριανταφυλλίδη, Γληνό, Μαβίλη κλπ. Άλλη θα έκανε αντιστοιχη εργασία για τους καθαρευουσιάνους, όπως π.χ. τον Γ. Μυστριώτη, ενώ μια τρίτη θα διερευνούσε τη στάση του πρωθυπουργού Βενιζέλου, που μνημονεύεται και στο κείμενο, για το θέμα αυτό). Τέλος το κείμενο αποτελεί αφόρμηση για αντιμετώπιση ερωτημάτων όπως: Που βρίσκεται η σημερινη εκπαίδευση σε σχέση με το θιγόμενο ζήτημα; Υπάρχει στις μέρες μας αναλφαβητισμός; Ποια η ποιότητα των σημερινών 'αναγνωστικών"; Λέγεται σήμερα αυτός ο όρος και ποιο το περιεχόμενό του;


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1986
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Προφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος Oral / Written / Digital SpeechΠροφορικός / Γραπτός / Ψηφιακός λόγος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Α. Μαρσέλος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ