Μια προσωπογραφια του Κωστη Παλαμα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην ασπρόμαυρη φωτογραφία δεσπόζει η μορφή του ποιητή Κωστή Παλαμά. Ο ποιητής φωτογραφίζεται καθισμένος και έχοντας αφήσει επάνω στο τραπέζι ένα μεγάλο βιβλίο που, όπως φαίνεται, διάβαζε. Ακουμπά το αριστερό χέρι του στο τραπέζι και φορά κοστούμι, γιλέκο και γραβάτα, όλα μαύρα και λευκό πουκάμισο. Το μεγάλο μέτωπο, τα πυκνά φρύδια που σκιάζουν τα εκφραστικά μάτια του και η λεπτή γραμμή των χειλιών του αναδεικνύουν τον στοχασμό του, την ασκητική γαλήνη και την αδιόρατη θλίψη, που διαχέεται στο βλέμμα του. Μια θλίψη που επισημαίνεται και από το παιχνίδι του φωτός και της σκιάς στο πρόσωπο του. Το περιποιημένο, μεγάλο, λευκό μουστάκι και το λευκό, τριγωνικό γένι του προσώπου αναδεικνύουν τη χρωματική ενότητα του άσπρου προσώπου και του μαύρου ενδύματος, του φωτός και της σκιάς στη φωτογραφία. Πίσω από τον ποιητή ένα τμήμα της βιβλιοθήκης του με τα ράφια της ασφυκτικά γεμάτα βιβλία και δίπλα δύο ρολόγια τοίχου. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία αναδεικνύει τη σημειολογία του ποιητή καθώς ο χρόνος, η αναζήτηση, η Ιδέα, ο στοχασμός συνθέτουν τη φιλοσοφία του πολυμαθούς και πολυγραφότατου ποιητή, που επιδίωξε τη σύνθεση στοιχείων σε επίπεδο ιδεών, ποιητικών τρόπων, γλώσσας και ρυθμού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ασπρόμαυρη προσωπογραφία του ποιητή Κωστή Παλαμά, εντασσόμενη σε φύλλο εργασίας, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές πως στην ποιητική σκέψη του Παλαμά κυριαρχούν μεν οι αντιθέσεις συνέχονται όμως από την ποιητική βούλησή του, όπως αυτή εκφράζεται στην ποίησή του. Η παρατήρηση/ανάγνωση της προσωπογραφίας από τους μαθητές με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού επισημαίνει α) την αντίθεση ως δομικό άξονά της. Έτσι οι μαθητές με δραστηριότητες ομαδοσυνεργατικής μάθησης καλούνται να εντοπίσουν και να τεκμηριώσουν την αντίθεση του σχήματος λυρισμός του εγώ – λυρισμός του εμείς στο ποιητικό του έργο. Για τον σκοπό αυτό ο εκπαιδευτικός επιλέγει και προτείνει ποιήματα από την «Ασάλευτη ζωή» (από τις ενότητες «Γυρισμός» και « Στίχοι σε γνωστό ήχο») και αποσπάσματα από τις μεγαλύτερες επικές συνθέσεις του, β) την αναγνωστική ιστορία του Παλαμά.Γι αυτό οι μαθητές με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού συγκεντρώνουν υλικό (φωτογραφίες, κείμενα, στίχους) επιδιώκοντας να αναδείξουν πως ο Κωστής Παλαμάς ήταν από μικρός φανατικός αναγνώστης, γεγονός που είχε και έχει παραδειγματική αξία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1991
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ