Γιαννης Ψυχαρης, προσωπογραφια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το επιβλητικό πορτρέτο/ξυλογραφία του Γιάννη Ψυχάρη από τον Γ. Λυδάκη υποβάλλει με την εκφραστικότητά του καθώς το συντηρητικό ένδυμά του, δείγμα κυρίαρχου αστού, δένει αρμονικά με τη λαϊκή φυσιογνωμία του, που συνθέτουν το μεγάλο μέτωπο, τα εκφραστικά μάτια, η ίσια μύτη, το παχύ μουστάκι και το αποφασιστικά κλειστό στόμα. Ρυτίδες αυλακώνουν το μέτωπο, το στόμα και το πηγούνι, στεφανώνουν τα μάτια και αναδεικνύουν το στοχαστικό βλέμμα του, καθώς ατενίζει μπροστά, έχοντας γερμένο το κεφάλι, αποδίδοντάς του ένα οικείο ύφος, που έκρυβε τον εσωτερικό του κόσμο. Αυτόν τον κόσμο αποτύπωσε στο πολυσήμαντο έργο του «Το ταξίδι» με το οποίο εγκαινίασε την πεζογραφία της δημοτικής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ξυλογραφία του Γ. Λυδάκη αποτυπώνει την σύνθετη προσωπικότητα του Γιάννη Ψυχάρη ως επιστήμονα, δασκάλου και λογοτέχνη, που έκανε έναν αγώνα με συγκεκριμένο σκοπό, τη γλώσσα. Μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, καθώς ο Γιάννης Ψυχάρης με «Το ταξίδι μου» έγινε ο ηγέτης του δημοτικισμού. Το πορτρέτο εντασσόμενο σε φύλλο εργασίας αποτελεί την αφόρμηση προκειμένου οι μαθητές με δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης να γνωρίσουν το γλωσσικό ζήτημα. Τι σημαίνει ο όρος «γλωσσικό ζήτημα»; Πώς εξελίχτηκε από την ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους μέχρι και την δεκαετία του ’70 με την καθιέρωση της δημοτικής; Τι συνέπειες είχε για τον ελληνικό λαό καθώς η γλώσσα και το γλωσσικό ζήτημα ταυτίστηκαν με την πολιτική και την εξουσία; Επόμενο βήμα η διδακτική του αξιοποίηση και στη Νεοελληνική Γλώσσα. Οι μαθητές, ανακαλώντας τις γνώσεις τους για το γλωσσικό ζήτημα, για την έννοια της γλώσσας και τον ρόλο της, ανταλλάσσουν απόψεις, με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού, με στόχο από τη συζήτηση να προκύψει ένα συνεργατικό κείμενο/δοκίμιο με θέμα τη γλώσσα της εξουσίας και τη γλώσσα της παιδείας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1992
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Πολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα Culture - Art - LanguageΠολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λυδάκης Γ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ