Βλαχογιαννης Γιαννης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί σκίτσο του γλύπτη, ζωγράφου και εικονογράφου Πέτρου Ρούμπου (1873-1942). Απεικονίζει τον λόγιο, ιστοριοδίφη Γιάννη Βλαχογιάννη (Ναύπακτος 1867/8-Αθήνα 1945). Ο Βλαχογιάννης εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα δημοσιεύοντας μια σειρά από πεζογραφήματα με το ψευδώνυμο Γιάννης Επαχτίτης, γραμμένα στη δημοτική γλώσσα υπό την επιρροή του Ψυχάρη και του Παλαμά. Πολύ σημαντική ήταν η εργασία του σαν ερευνητή, συλλέκτη και εκδότη παλαιών εγγράφων σχετικών με τη νεότερη ελληνική ιστορία. Στο έργο αυτό αφιέρωσε ολόκληρη τη ζωή του. Στα 1907 δημοσίευσε τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Μακρυγιάννη, αφού πρώτα συνετέλεσε στην εύρεση του άγνωστου και μοναδικού χειρογράφου, το οποίο σήμερα και πάλι αγνοείται. Στα 1914 ο Ελευθέριος Βενιζέλος, αναγνωρίζοντας την προσφορά του στην έρευνα του Νέου Ελληνισμού, ίδρυσε τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και του ανέθεσε τη διεύθυνσή τους, απ΄ όπου ο Βλαχογιάννης παραιτήθηκε το 1937.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Διδακτικός σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα ή τον δημιουργό ως αφόρμηση παρουσίασης, μελέτης, έρευνας ή δημιουργίας. Το ερευνητικό έργο του Γ. Βλαχογιάννη αποτελεί πηγή άντλησης πολύτιμων πληροφοριών για την νεότερη ελληνική ιστορία και λογοτεχνία. Το ήθος, η συνέπεια, η διάρκεια και η ποιότητα του έργου του τον καταξίωσαν, και αποτελούν πεδία όχι μόνο απλής άντλησης πληροφοριών αλλά και ως παραδείγματα στάσης ζωής. Με κατάλληλα προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της σχολικής τάξης ομαδοσυνεργατικές, ανακαλυπτικές διδακτικές μεθόδους ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει ομαδικές εργασίες αναζήτησης πρωτογενών ιστορικών πηγών μέσα από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, δημιουργός των οποίων ήταν ο Γ. Βλαχογιάννης με πολιτική απόφαση του Ελευθέριου Βενιζέλου. Η ενεργητική εμπλοκή των μαθητών/-τριών στην ερευνητική διαδικασία και η συμμετοχή τους σε πραγματικές συνθήκες παραγωγής της γνώσης μέσα από προσωπική έρευνα, συνθέσεις και επικοινωνία μπορεί να έχει σημαντικά αποτελέσματα. Η περίπτωση της περιπέτειας των χειρογράφων του Στρατηγού Μακρυγιάννη, που έφερε στο φως ο Βλαχογιάννης, είναι μία καλή ιδέα για ομαδικές εργασίες ή project με ευεργετικές συνέπειες για τους διδασκόμενους. Η παιδαγωγική αξιοποίησή του εμπίπτει στο πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών του Γυμνασίου και Λυκείου για το μάθημα της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και, επιπλέον, μπορεί να συνδυαστεί με κατάλληλα προετοιμασμένες επισκέψεις ή/και συμμετοχή σε εκπαιδευτικά-πολιτιστικά προγράμματα. Η διαθεματικότητα μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Ιστορίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Κριτικής της Λογοτεχνίας και των Εικαστικών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2018
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Έρευνες - Μελέτες Research - StudiesΈρευνες - Μελέτες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ρούμπος Πέτρος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ