Επιστροφη απο ασκηση της πολιτοφυλακης, Αϊδινι, 1922
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα παρουσιάζει την επιστροφή πολιτών στην περιοχή του Αϊδίνιου στη Μ. Ασία μετά το τέλος στρατιωτικής άσκησης της πολιτοφυλακής την άνοιξη του 1922. Οι συχνές επιθέσεις και οι βιαιοπραγίες από Τσέτες, Τούρκους στρατιώτες που είχαν σχηματίσει ληστοσυμμορίες και η ανάγκη διασφάλισης της τάξης και της προστασίας των περιοχών τους κινητοποίησαν τους Έλληνες να δημιουργήσουν ομάδες πολιτοφυλακής. Η πολιτοφυλακή σε αρκετές ελληνοκατοικημένες περιοχές διαδραμάτισε σημαντικό αμυντικό ρόλο με την υποχώρηση του ελληνικού στρατού το καλοκαίρι του 1922 και την εισβολή σε αυτές τόσο Τσετών όσο και του τακτικού τουρκικού στρατού. Ο σχηματισμός πολιτοφυλακής στα Βουρλά της Μικράς Ασίας αποτέλεσε ένα είδος αμοιβαίας συμφωνίας για την παροχή ασφάλειας ανάμεσα στους Τούρκους και τους Έλληνες κατοίκους, επικυρωμένη από τον Τούρκο μουφτή και τον αρχιερατικό επίτροπο του μητροπολίτη Εφέσου αντίστοιχα (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Μικρασιατικός Πόλεμος, τ. ΙΕ', Εκδοτική Αθηνών).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα αναδεικνύει μία μη ιδιαίτερα προβεβλημένη πλευρά της ιστορίας του Μικρασιατικού Πολέμου, την οργάνωση και το ρόλο της πολιτοφυλακής. Οι μαθητές μπορούν να περιγράψουν τη φωτογραφία αξιοποιώντας συνδυαστικά το χειρόγραφο σχόλιο που βρίσκεται στο κάτω μέρος της, το οποίο δηλώνει ότι πρόκειται για ένα προσωπικό ενθύμιο. Ανήκε ενδεχομένως σε κάποιο κάτοικο της περιοχής του Αϊδίνιου, έναν <<αφανή>> ήρωα της ιστορίας, που συμμετείχε στην πολιτοφυλακή για να προστατέψει την οικογένεια και την περιουσία του. Οι μαθητές μπορούν να συζητήσουν και να συμπεράνουν τους λόγους σχηματισμού και δράσης τέτοιων ομάδων πολιτοφυλακής σε περιοχές της Μικράς Ασίας κατά την περίοδο 1919-1922. Μπορούν επίσης να αναζητήσουν μαρτυρίες για τον τρόπο ζωής στις μικρασιατικές περιοχές πριν και μετά τον Πόλεμο τόσο μέσω μαρτυριών συγγενικών προσώπων, προσφύγων β΄και γ΄ γενιάς όσο και σε αρχεία προφορικών ιστοριών Μικρασιατών προσφύγων. Ενδεικτικά αναφέρονται το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού του Δήμου Καλαμαριάς, το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού- Τμήμα Γενεολογίας και Προφορικής Ιστορίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/205
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ