Ελαιοτριβειο - Σαπωνοποιειο - Γεωργαντελλης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα απεικονίζει μια μεταλλική επιγραφή με τη φίρμα των Αδελφών Γεωργαντέλλη και του Γ. Λαγουμίδη για το μαρκάρισμα των σάκων και των κιβωτίων του σαπουνιού. Το ελαιοτριβείο και το σαπωνοποιείο βρίσκονταν στο Πλωμάρι Λέσβου. Η επιγραφή αυτή μπορεί να αποτελέσει υλικό για τη μελέτη της βιομηχανικής δραστηριότητας εκείνης της εποχής και για την κατανόηση της οικονομικής ανάπτυξης της Λέσβου και ευρύτερα της Ελλάδας. Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και στο μάθημα της τοπικής ιστορίας ή της Ερευνητικής Εργασίας ή στο πλαίσιο ενός πολιτιστικού προγράμματος προκειμένου οι μαθητές να μελετήσουν την οικονομία του νησιού αλλά και τα παραδοσιακά επαγγέλματα του τόπου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας ο εκπαιδευτικός δείχνει την εικόνα στους μαθητές και τους ζητά να την περιγράψουν. Με καθοδηγούμενο διάλογο, οι μαθητές συζητούν τι σημαίνει βιομηχανική δραστηριότητα, ποιοι λόγοι οδήγησαν στη δημιουργία των ελαιοτριβείων και των σαπωνοποιείων εκείνη την εποχή, ποιες ήταν οι συνθήκες εργασίες των ανθρώπων που δούλευαν εκεί και πώς η ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας της Λέσβου συνδέεται με την οικονομία της Ελλάδας. Οι μαθητές μπορούν να εργαστούν σε ομάδες και να αναζητήσουν και άλλα επαγγέλματα που αποτελούν κλάδους της βιομηχανίας, όπως το ναυπηγείο, να εντοπίσουν σε ποιες περιοχές αναπτύχθηκαν αυτές οι επιχειρήσεις και πώς συνέβαλε η βιομηχανική δραστηριότητα στην ανάπτυξη της οικονομίας στην Ελλάδα. Επίσης, στο μάθημα της τοπικής ιστορίας ή Ερευνητικής Εργασίας ή στο πλαίσιο ενός πολιτιστικού προγράμματος, που διατίθενται περισσότερες ώρες, μπορούν να κάνουν επιτόπια έρευνα και να πάρουν συνέντευξη από ανθρώπους που δούλευαν σ' αυτές τις επιχειρήσεις, μάρτυρες, παλαιούς εργάτες και εργοδότες.Είναι σημαντικό οι μαθητές να κατανοήσουν τι σημαίνει βιομηχανική κληρονομιά μελετώντας τους χώρους εργασίας και σε συνδυασμό με τη μελέτη άλλων πηγών, π.χ. εγγράφων, δελταρίων της εποχής, φακέλων και αποδείξεων πληρωμών, αριθμό προσωπικού κ.λπ. να αναδείξουν τις συνθήκες και τους τρόπους ζωής, το εργασιακό κλίμα της εποχής και σιγά σιγά να συνθέσουν την ιστορία του ελαιοτριβείου ή του σαπωνοποιείου. Επίσης, μπορεί να γίνει καταγραφή παραδοσιακών επαγγελμάτων και να διαπιστώσουν οι μαθητές πώς κάποια επαγγέλματα εξαφανίστηκαν και αντικαταστάθηκαν από άλλα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2053
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΟΛΓΑ ΠΑΙΖΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ