Οι θεοι Ποσειδων, Απολλων και Άρτεμις στην ανατολικη ζωοφορο του Παρθενωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ιστορική φωτογράφηση- απεικόνιση τμήματος της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα, όπως φωτογραφήθηκε το 1865 από το Δημήτριο Κωνσταντίνου. Ειδικότερα είναι ο λίθος VI όπου απεικονίζονται οι θεοί Ποσειδών, Απόλλων και Άρτεμις. Στην Ανατολική ζωφόρο συνεχίζει και καταλήγει η πομπή που παριστάνεται στις υπόλοιπες τρεις πλευρές. Η πομπή πλησιάζει από τις δυο πλευρές προς το κέντρο, όπου εικονίζεται η παράδοση του πέπλου. Αποτελείται από 8 ή 9 λίθους (σύμφωνα με τους ερευνητές οι λίθοι VII και VIII αποτελούσαν έναν ενιαίο λίθο). Ο πρώτος και ο τελευταίος λίθος έχουν μικρό μήκος, γιατί αποτελούν τις στενές πλευρές των λίθων της βόρειας και της νότιας ζωφόρου. Εικονίζονται συνολικά 63 μορφές: 12 θεοί, 10 ήρωες, 9 τελετάρχες και 32 κόρες. Δεν εικονίζεται κανένα ζώο γιατί η σκηνή εξαιτίας της παρουσίας των θεών είναι ιερή και δεν αρμόζει στο χώρο που παρίστανται οι θεοί να υπάρχουν και ζώα. Ειδικότερα σε αυτή τη σημαντική φωτογραφία της λίθου, ο γενειοφόρος Ποσειδώνας κάθεται σοβαρός κοιτάζοντας μπροστά του. Φοράει ιμάτιο που καλύπτει το κάτω μέρος του σώματός του και σανδάλια. Στο ανυψωμένο αριστερό του χέρι ίσως να κρατούσε την τρίαινα. Το δεξί πέφτει ελεύθερα ακουμπώντας το δίφρο. Ο Απόλλωνας είναι στραμμένος προς τον Ποσειδώνα με τον οποίο μάλλον συνομιλεί. Φοράει ιμάτιο που καλύπτει το κάτω μέρος του σώματός του αφήνοντας γυμνό το υπόλοιπο κορμί εκτός από τον ανασηκωμένο αριστερό βραχίονα, στον οποίο πέφτει, δημιουργώντας πτυχώσεις, το πάνω μέρος του ιματίου. Ίσως να κρατούσε ένθετο χάλκινο κλαδί δάφνης. Το δεξί του χέρι ακουμπά στο ιμάτιο. Στα κοντά μαλλιά του ήταν στερεωμένο στεφάνι. Η Άρτεμη φοράει χιτώνα που γλιστρά από τους ώμους και αφήνει να φανούν το ιμάτιο και ο ώμος. Τα μαλλιά της είναι μαζεμένα σε σάκο. Η φωτογραφία είναι πολύ σημαντική απεικόνιση ανάδειξης της μοναδικής τέχνης των γλυπτών της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα για εκπαιδευτικούς αλλά και αισθητικούς λόγους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η συγκεκριμένη απεικόνιση αποτελεί εξαιρετικό μαθησιακό αντικείμενο μελέτης των Γλυπτών του Παρθενώνα τόσο στο Δημοτικό, όσο και στο Γυμνάσιο και Λύκειο. Οι μαθητές του δημοτικού μέσω της απεικόνισης έρχονται σε πρώτη επαφή με τις εξαίσιες λατρευτικές απεικονίσεις της ανατολικής ζωοφόρου του Παρθενώνα, όπου μπορούν να περιγράψουν σε πρώτο επίπεδο την απεικόνιση και τη μορφή του Απόλλωνα, του Ποσειδώνα και της Άρτεμης. Σε ανώτερο επίπεδο γνωστικής επεξεργασίας οι μαθητές του Γυμνασίου μπορούν με τη μέθοδο project και με τη βοήθεια διερεύνησης πληροφοριών αλλά και ιστοεξερεύνησης να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες τόσο για την ανατολική ζωοφόρο του Παρθενώνα στα πλαίσια των μαθημάτων της Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής, όσο και για τη θρησκευτική απεικόνιση των συγκεκριμένων θεοτήτων στην αρχαιότητα στα πλαίσια του μαθήματος των Θρησκευτικών. Οι μαθητές του Λυκείου μπορούν διαθεματικά να περάσουν σε ανώτερο γνωστικό επίπεδο σημειωτικής μεταανάλυσης του λίθου με τη βοήθεια φύλλων εργασίας, όπου θα μπορέσουν να επεξεργαστούν και τις σχέσεις μεταξύ των θεοτήτων, την Ιστορία της ζωοφόρου αλλά και την ιδιαίτερη αισθητική αξία του καλλιτεχνικού έργου σε συνδυασμό με τους πολλούς συμβολισμούς της στάσεως των σωμάτων των απεικονιζόμενων θεοτήτων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Ίσως χρειαστεί πρόγραμμα ανάλυσης της ευκρίνειας της εικόνας.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2065
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία Ancient Greek ReligionΑρχαία Ελληνική Θρησκεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ