Άγιος Χριστοφορος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η ορθόδοξη εικόνα του αγίου Χριστοφόρου είναι έργο του διακεκριμένου ζωγράφου της Κρητικής σχολής Θεοφάνη Στρελίτζα, ο οποίος λεγόταν και Μπαθάς ή Κρης. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης περί τα τέλη του 15ου αιώνα και άφησε την τελευταία του πνοή στην πόλη του το 1559. Η οικογένειά του είχε καταφύγει από την τουρκοκρατούμενη Ελλάδα στην βενετοκρατούμενη Κρήτη και είχε ριζώσει εκεί. Ο ίδιος νυμφεύθηκε και απέκτησε δυο γιους, τον Συμεών και τον Νεόφυτο, μοναχοί και ζωγράφοι όπως ο πατέρας τους. Ο Θεοφάνης έζησε και εργάστηκε επί πολλά χρόνια στο Άγιο Όρος. Παραδοσιακά ο άγιος Χριστόφορος εικονίζεται να φέρει στους ώμους του τον Χριστό ή να έχει κεφάλι σκύλου - υπαινιγμός για την άγρια, φοβερή και άσχημη όψη του. Ο Θεοφάνης επέλεξε να τον απεικονίσει θεοφόρο. Ο άγιος Χριστόφορος μαρτύρησε το 250 μ. Χ. και τιμάται την 9η Μαΐου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αναπαράσταση κοσμεί το καθολικό (κεντρικός ναός) της Μονής Σταυρονικήτα. Ο Θεοφάνης μαζί με τον γιο του Συμεών εργάστηκαν ως ζωγράφοι στην Μονή κατά τη διετία 1545 - 46. Έργα του συναντώνται και σε άλλες αγιορείτικες μονές, ενώ νεανικό του έργο θεωρείται η τοιχογράφηση της Ιεράς Μονής Αγίου Νικολάου Αναπαυσά στα Μετέωρα. Η εικόνα του αγίου Χριστοφόρου είναι δείγμα της Κρητικής σχολής, τεχνοτροπία που άκμασε τον 16ο αιώνα. Δύο σχεδόν αιώνες πριν - με αφετηρία την Κωσταντινούπολη - είχε διαδοθεί η τεχνοτροπία της Μακεδονικής σχολής. Πιο αυστηρές και ασκητικές οι μορφές στην πρώτη, πιο ελεύθερες και ρεαλιστικές στη δεύτερη, που χαρακτηρίζεται από τις πιο πλατιές γραμμές, τα πιο φωτεινά χρώματα, την κίνηση. Τα δύο αυτά ρεύματα είναι δυνατόν να διδαχθούν κατ΄ αρχάς σε αντιπαραβολή, έτσι ώστε να γίνουν πιο εύκολα κατανοητές διαφορές και ομοιότητες. Τα έργα του Θεοφάνη αποτελούν κατάλληλο υλικό, αφού πρόκειται για έναν εξέχοντα εκπρόσωπο της Κρητικής σχολής. Για τους μαθητές του Δημοτικού η εικόνα είναι το μέσον για να γίνει το μάθημα των Θρησκευτικών περισσότερο ενδιαφέρον, αφού μπορούν μέσω της διδασκαλίας της σημαντικής (σημασίας) της εικόνας να κατανοήσουν θεολογικά στοιχεία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2072
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Strelitzas-Bathas Theofanis, Στρελίτζας-Μπαθάς Θεοφάνης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ