Το αθλημα των "Αποβατων" , "Νεαροι Μετοικοι που οδηγουν κριαρια"
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο αποτελείται από δύο λίθους της βόρειας ζωοφόρου του Παρθενώνα ο οποίος βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Ο πρώτος λίθος αναπαριστά το άθλημα των «Αποβατών» και μπορούμε να διακρίνουμε τρεις άνδρες με διαφορετικούς ρόλους. Από δεξιά βλέπουμε τον επόπτη ο οποίος σε έντονο διασκελισμό, δίνει κάποιο παράγγελμα με το υψωμένο δεξί χέρι, ενώ με το αριστερό ανασηκώνει το πλούσιο πτυχωμένο ιμάτιό του , το οποίο μόλις έχει γλιστρήσει από τον δεξιό ώμο, αφήνοντας σχεδόν γυμνό το σώμα του. Αριστερά σχεδόν σε επαφή με τον επόπτη διακρίνεται ο Αποβάτης (Οπλίτης-Αθλητής) ο οποίος φορά κράνος και εξωμίδα (Ανδρικό ένδυμα χωρίς μανίκια με γυμνό τον έναν ώμο). Έχει την ασπίδα κρεμασμένη με λουρί στην πλάτη του και μόλις έχει πατήσει στο άρμα, το οποίο οδηγεί ένας μικροσκοπικός ηνίοχος κρατώντας τα ηνία (χαλινάρια) και φαίνεται ελάχιστα το κεφάλι του και τα χέρια του πίσω από τον Αποβάτη. Ο δεύτερος λίθος αναπαριστά τρεις μικρόσωμους νέους, που φορούν ιμάτιο και οδηγούν τέσσερα κριάρια. Από τον πρώτο νέο σώζονται μόνο οι πτυχές στο κάτω μέρος του ιματίου του, ενώ οι άλλοι δύο νέοι φαίνονται ολόκληροι και ο ένας κοιτώντας τον άλλο, ακουμπούν με το ένα χέρι τους το κριάρι. Από τα τέσσερα κριάρια είναι ορατά τα τρία. Η φωτογραφία τραβήχτηκε το 1870 από τον Πέτρο Μωραΐτη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αξιοποίηση της φωτογραφίας των δύο λίθων μπορεί να αξιοποιηθεί από την Ιστορία ώστε να διδαχθούν οι μαθητές τις τέχνες και τον πολιτισμό στην Αρχαία Ελλάδα και ειδικά τον Παρθενώνα μέρος του οποίου είναι το μαθησιακό αντικείμενο. Μπορεί με αφορμή τον πρώτο λίθο, να γίνει αναφορά στον αθλητισμό και τα αθλήματα των Αρχαίων Ελλήνων και ποια σχέση έχουν με τα σημερινά. Επίσης με αφορμή το δεύτερο λίθο μπορεί να γίνει μια αναφορά στις ασχολίες των κατοίκων ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε εποχής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2107
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Αθλητισμός SportsΑθλητισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΓΚΕΛΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ