Θρασυβουλος Τσακαλωτος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία που απεικονίζει τον στρατιωτικό Θρασύβουλο Τσακαλώτο (1897 – 1989). Η πρώτη δημοσίευσή της έγινε το 2001 στο ένθετο «Επτά Ημέρες» της εφημερίδας «Η Καθημερινή» (Η Ελλάδα τον Εικοστό Αιώνα - 1970 - 1980, τομ. ΛΑ΄, σελ. 72). Ο Θρασύβουλος Τσακαλώτος ήταν αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού, ο οποίος δραστηριοποιήθηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και κατά τον Εμφύλιο (1946–1949). Τα «Απομνημονεύματά» του αποτελούν πολύτιμη ιστορική πηγή για την νεότερη ελληνική ιστορία, ενώ με την ιστορική του χειραψία με τον αντίπαλό του, στρατηγό του Δημοκρατικού Στρατού Μάρκο Βαφειάδη το 1984, συνεισέφερε καθοριστικά στην υπόθεση της εθνικής συμφιλίωσης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία του στρατιωτικού Θρασύβουλου Τσακαλώτου μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας ως αφόρμηση για την ενασχόληση των μαθητών με το μείζον ιστορικό, κοινωνικό και ιδεολογικο-πολιτικό ζήτημα που απασχόλησε την νεοελληνική κοινωνία και αφορά στο ξεπέρασμα των συνεπειών του εμφυλίου πολέμου (1946-49). Αν μελετήσει κανείς την ζωή του Θρασύβουλου Τσακαλώτου, θα διαπιστώσει ότι, παρά την συμμετοχή του στον εμφύλιο πόλεμο από την πλευρά της μίας παράταξης, υπήρξε μετριοπαθής και με συγκεκριμένες πράξεις του (άρνηση σύλληψης Παπάγου, αποκάλυψη δράσης της οργάνωσης ΙΔΕΑ, συνάντηση και χειραψία με τον Μάρκο Βαφειάδη) συνεισέφερε στην άρση των ιδεολογικών συνεπειών του εμφυλίου. Έτσι ο εκπαιδευτικός με αφορμή την φωτογραφία του Τσακαλώτου και αξιοποιώντας μαθησιακούς πόρους που αναφέρονται σε πρόσωπα και γεγονότα που σχετίζονται με την δράση του (φωτογραφίες, κείμενα, βίντεο, χάρτες κ.λπ.), μπορεί να δημιουργήσει διδακτικές δραστηριότητες που θα βοηθούν τους μαθητές να προσεγγίσουν την ιστορία των πρώτων μετεμφυλιακών χρόνων. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές μπορούν, μετά από την μελέτη των παραπάνω ιστορικών πηγών, είτε να συμμετάσχουν σε αγώνες λόγου παίρνοντας την θέση της μίας ή της άλλης πλευράς και προσπαθώντας να εντοπίσουν σημεία «συνάντησης», είτε να δημιουργήσουν κείμενα στα οποία θα καταγράφεται η πορεία της ελληνικής κοινωνίας από τον διχασμό προς την συμφιλίωση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2300
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ