Η φωτογραφία του στρατιωτικού Θρασύβουλου Τσακαλώτου μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας ως αφόρμηση για την ενασχόληση των μαθητών με το μείζον ιστορικό, κοινωνικό και ιδεολογικο-πολιτικό ζήτημα που απασχόλησε την νεοελληνική κοινωνία και αφορά στο ξεπέρασμα των συνεπειών του εμφυλίου πολέμου (1946-49). Αν μελετήσει κανείς την ζωή του Θρασύβουλου Τσακαλώτου, θα διαπιστώσει ότι, παρά την συμμετοχή του στον εμφύλιο πόλεμο από την πλευρά της μίας παράταξης, υπήρξε μετριοπαθής και με συγκεκριμένες πράξεις του (άρνηση σύλληψης Παπάγου, αποκάλυψη δράσης της οργάνωσης ΙΔΕΑ, συνάντηση και χειραψία με τον Μάρκο Βαφειάδη) συνεισέφερε στην άρση των ιδεολογικών συνεπειών του εμφυλίου. Έτσι ο εκπαιδευτικός με αφορμή την φωτογραφία του Τσακαλώτου και αξιοποιώντας μαθησιακούς πόρους που αναφέρονται σε πρόσωπα και γεγονότα που σχετίζονται με την δράση του (φωτογραφίες, κείμενα, βίντεο, χάρτες κ.λπ.), μπορεί να δημιουργήσει διδακτικές δραστηριότητες που θα βοηθούν τους μαθητές να προσεγγίσουν την ιστορία των πρώτων μετεμφυλιακών χρόνων. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές μπορούν, μετά από την μελέτη των παραπάνω ιστορικών πηγών, είτε να συμμετάσχουν σε αγώνες λόγου παίρνοντας την θέση της μίας ή της άλλης πλευράς και προσπαθώντας να εντοπίσουν σημεία «συνάντησης», είτε να δημιουργήσουν κείμενα στα οποία θα καταγράφεται η πορεία της ελληνικής κοινωνίας από τον διχασμό προς την συμφιλίωση.