Ανδρουτσος Οδυσσευς
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λιθογραφία που απεικονίζει τον Οδυσσέα Ανδρούτσο (1788 ή 1789-1825). Στο κάτω μέρος της εικόνας διακρίνεται η λέξη "Οδύσσεια" στα γαλλικά. Προφανώς συνειρμικά ο ζωγράφος συνδέει τον ήρωα του 1821 με τον μυθικό πρόγονο του. Μόλις ξέσπασε η Επανάσταση ο Ανδρούτσος βρέθηκε στις πρώτες γραμμές του Αγώνα και ξεσήκωσε τους Έλληνες της Ρούμελης. Με τη νίκη του στο Χάνι της Γραβιάς χάρισε στον Αγώνα μία από τις πιο δοξασμένες μάχες. Τα επόμενα χρόνια όμως ήλθε σε σύγκρουση με την Κυβέρνηση λόγω της μεγάλης επιρροής που ασκούσε στο λαό. Η κυβέρνηση υπονόμευσε τη δράση του και τον κατηγόρησε για προδοσία. Έστειλε εναντίον του ισχυρή στρατιωτική δύναμη με αρχηγό τον παλιό του φίλο Γκούρα. Τον φυλάκισαν στην Ακρόπολη. Επειδή όμως αντέδρασαν φίλοι του αγωνιστές, ο Γκούρας πρόσταξε να τον θανατώσουν. Οι δολοφόνοι πέταξαν το πτώμα του στο λιθόστρωτο του Ναού της Απτέρου Νίκης και διέδωσαν πως είχε προσπαθήσει να αποδράσει και σκοτώθηκε.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η λιθογραφία αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο μιας διαθεματικής διδασκαλίας Ιστορίας και Λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, η εικόνα του Ανδρούτσου με το επίγραμμα στα γαλλικά "Οδύσσεια" παραπέμπει τους μαθητές στη σχέση Ιστορίας και Λογοτεχνίας. Οι μαθητές καλούνται να πραγματοποιήσουν σχετικούς συνειρμούς ξεκινώντας από την εικόνα και διαβάζοντας παράλληλα το ποίημα του Ν. Εγγονόπουλου «Μπολιβάρ» (1944). Στο ποίημα αυτό επιχειρείται η σύζευξη του Νοτιοαμερικάνου επαναστάτη Simon Bolivar (1783-1830) και του Ανδρούτσου. Η συνύπαρξη των δύο ηρώων, Ανδρούτσου και Μπολιβάρ έχει ιστορικό υπόβαθρο και προκύπτει από τους συνειρμούς που ήδη υπήρχαν στη συνείδηση πολλών Ελλήνων. Κατά συνέπεια, οι μαθητές κρίνεται σκόπιμο να αναζητήσουν ομοιότητες στη ζωή και το όραμα των δύο αγωνιστών αλλά και να προβληματιστούν για τη σχέση Τέχνης και Ιστορίας. Επίσης, κατανοώντας τη συνειρμική σκέψη θα αντιληφθούν καλύτερα τις τεχνοτροπίες του Συμβολισμού και του Υπερρεαλισμού στη Νεωτερική ποίηση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Εικόνα JPEG (.jpg). 8,00 KB (8.192 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2379
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ