Υψηλαντης Αλεξανδρος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαλκογραφία βασισμένη σε πρωτότυπη ελαιογραφία που απεικονίζει τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, αρχηγό της εθνικής απελευθερωτικής επανάστασης του 1821. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης ήταν στρατιωτικός και διανοούμενος, γιος του Φαναριώτη ηγεμόνα της Μολδοβλαχίας Κωνσταντίνου Υψηλάντη. Γεννήθηκε την 1η Δεκεμβρίου του 1792 στην Κωνσταντινούπολη. Μετέβη στην Πετρούπολη όπου φοίτησε στη Σχολή του Σώματος των Βασιλικών Ακολούθων. Υπηρέτησε στα σώματα της Ρωσικής αυτοκρατορικής φρουράς όπου διακρίθηκε και έφτασε στο βαθμό του υποστρατήγου. Διαπνεόμενος από πατριωτικά αισθήματα, αποδέχτηκε τον Μάρτιο του 1820 την αρχηγία της Φιλικής Εταιρείας που του προσέφερε ο Εμμανουήλ Ξάνθος και βοήθησε στην οργάνωσή της αλλά και στην καλλιέργεια της ιδέας ότι πίσω από την επανάσταση βρισκόταν η ίδια η Ρωσία. Στις 7 Ιουνίου 1821 ξεκίνησε τις εχθροπραξίες της επανάστασης στο Δραγατσάνι και λόγω απειρίας το στρατιωτικό του σώμα κατεστράφη ολοσχερώς. Συνελήφθη από τους Αυστριακούς και φυλακίστηκε ως το 1827. Πέθανε 2 μήνες μετά την απελευθέρωσή του χωρίς να μπορέσει, αν και το επιθυμούσε, να βοηθήσει περισσότερο την πατρίδα του. Τα οστά του έχουν μεταφερθεί στην Αθήνα στο μνημείο του Αλέξανδρου Υψηλάντη στο Πεδίον του Άρεως.
Αναπαραγωγή πρωτότυπης ελαιογραφίας (κλισε ελαιογραφίας) από πρωτότυπο έργο της Γενναδείου βιβλιοθήκης. Πιθανώς ανήκει στους 116 τόμους λευκωμάτων (Scrapbooks) που άφησε στη Γεννάδειο βιβλιοθήκη ο Ιωάννης Γεννάδιος και αναφέρονται στη νεότερη ιστορία, αρχιτεκτονική, λαογραφία εθνολογία κ.λπ. του νέουελληνικού κράτους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα του Αλέξανδρου Υψηλάντη, παραπομπή στο πρόσωπο που απεικονίζει, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα ηλικιακά επίπεδα, από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού ως και το Λύκειο, για να προσθέσει εικαστική πληροφορία σε μαθήματα ή άλλες εκπαιδευτικές δράσεις που σχετίζονται με την επανάσταση του 1821. Οι μαθητές μπορούν να οπτικοποιήσουν την εικόνα του μεγάλου ηγέτη πατριώτη που δέχτηκε να θυσιάσει τη θέση και τα προνόμια που απολάμβανε ως μέλος της ρωσικής στρατιωτικής αριστοκρατίας και να αναλάβει την αρχηγία μιας επαναστατικής οργάνωσης (Φιλική Εταιρεία) και τελικά της επανάστασης του 1821 με αποτέλεσμα να του στοιχίσει την ελευθερία και τελικά και τη ζωή του. Σε δεύτερο επίπεδο μπορεί ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει την εικόνα και την πορεία του Υψηλάντη για να αναφερθεί στην εποχή και στις διπλωματικές ισορροπίες.Ποιες δυνάμεις ευνοούσαν και ποιες αντιδρούσαν στην ελληνική επανάσταση. Πως η δημιουργία ενός νέου ανεξάρτητου κράτους στο πλαίσιο της παρακμάζουσας οθωμανικής αυτοκρατορίας επηρέαζε τα συμφέροντα κυβερνήσεων και συμμαχιών. Τέλος η παρουσία του συγκεκριμένου προσώπου στο τιμόνι της Φιλικής Εταιρείας, μπορεί να δείξει τον συμβολικό επηρεασμό της θέλησης των Ελλήνων αγωνιστών και στη μεταβολή τη θέλησής τους ώστε να μπουν στον αγώνα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2386
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διακρατικές σχέσεις και διπλωματία Interstate relations and diplomacyΔιακρατικές σχέσεις και διπλωματία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ