Γαζης Άνθιμος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή ελαιογραφίας που απεικονίζει τον κληρικό, δάσκαλο και επαναστάτη του 1821 Άνθιμο Γαζή. Ο Άνθιμος Γαζής γεννήθηκε το 1758 στις Μηλιές Πηλίου σε φτωχή οικογένεια. Πήρε τα πρώτα του μαθήματα στη γενέτειρά του, έγινε κληρικός και εργάστηκε αρχικά ως δάσκαλος. Μετέβη στην Κωνσταντινούπολη ως ιερέας του Πατριαρχείου ενώ το 1796 πηγαίνει στη Βιέννη όπου εργάζεται ως πρεσβύτερος του ναού του Αγίου Γεωργίου ενώ ταυτόχρονα σπουδάζει θετικές επιστήμες. Ασχολείται με τη συγγραφή και με την εκδοτική δραστηριότητα. Μεταξύ άλλων εκδίδει λεξικό της ελληνικής γλώσσας (Λεξικόν Ελληνικόν) και το περίφημο δεκαπενθήμερο περιοδικό "Ερμής ο Λόγιος" (1811) με απώτερο σκοπό την πνευματική αναγέννηση του Έθνους. Το 1816 μυείται στην Οδησσό από τους Σκουφά και Τσακάλωφ στη Φιλική Εταιρεία και στη συνέχεια περιοδεύει σε Θεσσαλία, Μακεδονία και στην ιδιαίτερη πατρίδα του κατηχώντας Έλληνες οπλαρχηγούς. Την πρώτη Μαΐου 1821 κηρύττει την επανάσταση στις Μηλιές Πηλίου η οποία παρά την στρατιωτική αποτυχία της έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ψυχολογική ανόρθωση των υποδούλων. Στο πλαίσιο του νεοϊδρυθέντος κράτους ανέλαβε θέσεις ως εκπρόσωπος της Θεσσαλίας αλλά και σε επιτροπές με σκοπό την αναδιοργάνωση της εκπαίδευσης. Επέστρεψε στην εκπαίδευση πριν το τέλος της ζωής του ως σχολάρχης στην Τήνο και στην Σύρο όπου και απεβίωσε το 1828

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μελετώντας τη ζωή του Άνθιμου Γαζή, βλέπουμε κατ' αρχή τις δυσκολίες και τους κόπους ενός φιλομαθούς νέου των προεπαναστατικών χρόνων στην περίπτωση που επιθυμούσε να μορφωθεί. Πώς κλιμακωνόταν η αξία τους και ποια ήταν τα κέντρα σπουδών της εποχής. Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι το ότι μελετώντας τη ζωή του Γαζή ερχόμαστε σε επαφή με όλη αυτή τη διαδικασία που εξελισσόταν κυρίως στην κεντρική Ευρώπη,ήταν γνωστή με το όνομα Νεοελληνικός Διαφωτισμός και σκοπό είχε να μεταφέρει στην υπόδουλη Ελλάδα τις ιδέες του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Ο Γαζής αναδείχτηκε σε έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του δίπλα στον Ρήγα, στον Κοραή, στον Καϊρη, στον Μοισιόδακα κ.α. Ακρογωνιαίος λίθος σε αυτές τις προσπάθειες ήταν και η εκδοτική παραγωγή σημαντικά τμήματα της οποίας οφείλονται στον Γαζή όπως ο "Ερμής ο Λόγιος", το "Λεξικό Ελληνικό" και άλλα. Αυτή η προσπάθεια συνεισέφερε τα μέγιστα για την πνευματική απελευθέρωση του ελληνισμού. Σε τρίτο στάδιο,η μελέτη της ζωής του Γαζή μας δίνει την διαδρομή ενός τυπικού Έλληνα διανοούμενου της εποχής ο οποίος εμπλέκεται στη Φιλική Εταιρεία, ευρίσκεται κατηχητής των υποψηφίων επαναστατών στην Ελλάδα, ευρίσκεται επαναστάτης ο ίδιος κάτω από τη σημαία του αγώνα, ευρίσκεται μέλος σε διάφορα πολιτικά σώματα στη διοίκηση της νεοϊδρυθείσας πατρίδας και τέλος, χωρίς κανένα προσωπικό όφελος απλά και ήσυχα εγκαταλείπει τα εγκόσμια παραμένοντας στο αρχικό του εκπαιδευτικό λειτούργημα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2392
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Τσόκος Διονύσιος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ