Θεοτοκος με Αικατερινη και Μωυση
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην αγιογραφία απεικονίζεται η Θεοτόκος με τον Χριστό στην αγκαλιά, ενώ πλαισιώνεται από την Αγία Αικατερίνη και από τον Μωυσή. Δεδομένου ότι η εικόνα βρίσκεται στο μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά, όρος ταυτισμένο με τη δράση του ηγέτη των Ισραηλιτών Μωυσή, το θέμα δεν αιφνιδιάζει, ενώ αναδεικνύει τη θρησκευτική ιστορία και σημασία του τόπου. Σύμφωνα με τη βιβλική παράδοση, ο Μωυσής, ο οποίος έζησε επί πολλά έτη στις υπώρειες του βουνού, μετά την έξοδο από την Αίγυπτο επανήλθε με τον λαό του, για να λάβει τις δέκα εντολές από τον Θεό και όλοι μαζί να συνεχίσουν την πορεία προς τη γη της επαγγελίας. Το πρόσωπο της Παναγίας έχει άμεση σχέση με τον τόπο όπου χτίστηκε το μοναστήρι το 527 μ. Χ. Η εικόνα με θέμα: "Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου της Βάτου, εν τω όρει Σινά" συνδέει εννοιολογικά το γεγονός της άφθορης γέννησης του Χριστού με την βάτο που φλεγόταν χωρίς να καίγεται.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα βρίσκεται στο Σινά, στο μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης (παρεκκλήσιο Ιωάννου του Θεολόγου). Έχει φιλοτεχνηθεί από τον Ιωάννη Κορνάρο (1745 - 1821), εκπρόσωπο της Κρητικής σχολής στη ζωγραφική του 18ου αιώνα. Ο Κορνάρος υπηρέτησε ως μοναχός στη Μονή Σαββαθιανών (νομός Ηρακλείου) και στην Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά (περί το 1775). Έζησε και εργάστηκε - επίσης - στην Κύπρο από το 1787 ως το 1821. Συνδυάζοντας στοιχεία της δυτικής τέχνης με το προσωπικό του ύφος, δημιούργησε φορητές εικόνες, τοιχογραφίες, χαρακτικά. Το αντικείμενο είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό, εφόσον στην όψη του "διαβάζει" κανείς τόσο την Παλαιά όσο και την Καινή διαθήκη. Μπορεί να αποτελέσει αφορμή ή κεντρικό θέμα μιας διδασκαλίας πλούσιας σε πληροφορίες και ανοιχτής στην έρευνα. Θα μπορούσε να προκαλέσει το ενδιαφέρον ακόμη και του μαθητή του Δημοτικού, ο οποίος δεν έχει συνηθίσει να βλέπει πολυπρόσωπες εικόνες της Θεοτόκου με τον Χριστό. Στο μάθημα της Αισθητικής αγωγής αξιοποιείται ως αγιογραφία της Κρητικής σχολής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2397
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Kornaros Ioannis, Κορνάρος Ιωάννης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ