Βραχυγραφια Jesus Homimum Salvator (λεπτομερεια)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φορητή εικόνα της Σταύρωσης του Χριστού έργο του Aνδρέα Pίτζου (15ος αι. μ.Χ.) η οποία βρίσκεται στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών. Η εικόνα έχεις τις παραστάσεις της Σταύρωσης, της Aνάστασης και της Εις Άδου Kαθόδου, οι οποίες ιστορούνται στη συντομογραφημένη επιγραφή J(esus) H(ominum) S(alvator) [Iησούς Λυτρωτής των Ανθρώπων], έμβλημα των Φραγκισκανών. Στο παρόν απόσπασμα φαίνεται μόνο η παράσταση της Σταύρωσης. Η Σταύρωση καταλαμβάνει τα δύο πρώτα γράμματα. Είναι λιτή, περιλαμβάνοντας μόνο τις τρεις βασικές μορφές, του Xριστού, της Παναγίας και του Iωάννη. Η σύνθεση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω της σπάνιας απεικόνισης του ενσώματου Aδάμ μπροστά στο σπήλαιο. Πάνω από τις μορφές της Παναγίας και του Iωάννη εικονίζονται δύο ιπτάμενοι άγγελοι. Ο αριστερός συλλέγει σε δοχείο το αίμα του Kυρίου που τρέχει από την πληγή στο στήθος και ο δεξιός αποστρέφει το βλέμμα του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Tο πρωτότυπο και μοναδικό θέμα του J H S αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά δείγματα της ιταλοκρητικής ζωγραφικής και δείχνει την εξοικείωση του ζωγράφου με έργα της Δυτικής εικονογραφίας, αποτέλεσμα των συνθηκών που επικρατούσαν στη βενετοκρατούμενη Kρήτη τον 15ο αιώνα. Επομένως η διδακτική της αξιοποίηση μπορεί να εξειδικευθεί σε δραστηριότητες διερευνητικού τύπου για τους λόγους για τους οποίους ο ζωγράφος αφομοίωσε στοιχεία της δυτικής τέχνης, χωρίς όμως να απομακρυνθεί από τη βυζαντινή παράδοση. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές μπορούν να εντοπίσουν, να καταγράψουν και στη συνέχεια να αναλύσουν τα ιστορικά γεγονότα της εποχής και πώς αυτά επηρέασαν την τεχνοτροπία των ζωγράφων της κρητικής σχολής. Σε μια άλλη προσέγγιση οι μαθητές μπορούν αναφερθούν στο θέμα της εικόνας, δηλαδή στη Σταύρωση του Ιησού και να περιοριστούν στην προσεκτική περιγραφή της εικόνας και των προσώπων που απεικονίζονται πάνω σ' αυτή.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2401
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ritzos (Rico, Ricio, Rizo) Andreas, Ρίτζος (Rico, Ricio, Rizo) Ανδρέας
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΛΟΝΙΚΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ