Η προσωπογραφία του Ιωάννη Καποδίστρια μπορεί να αποτελέσει το ερέθισμα/αφόρμηση στο μάθημα της Ιστορίας, προκειμένου οι μαθητές να μελετήσουν το τη ζωή και το έργο του και να τον εκτιμήσουν ως σημαντική ιστορική προσωπικότητα που θεμελίωσε το ελληνικό κράτος. Ιδιαίτερα, να κρίνουν τον συγκεντρωτικό τρόπο διακυβέρνησης του κράτους και να αξιολογήσουν τις ενέργειές του για την οργάνωση της δημόσιας εκπαίδευσης και της εθνικής οικονομίας. Μεθοδολογικά, παρατηρούν τη φωτογραφία και διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα για τη ζωή και το έργο του: “Ποια ήταν η σταδιοδρομία του ως διπλωμάτης και πολιτικός;”, “Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά του κράτους που διαμόρφωσε;”, “Γιατί θεωρείται σημαντική ιστορική προσωπικότητα του 20ού αιώνα;”, “Πώς κρίνεται τις ενέργειές του για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας;”, “Συμφωνείτε με την επιλογή του να στηρίξει την βασική εκπαίδευση στο αλληλοδιδακτικό σχολείο; ”. Αναζητούν συνεργατικά πληροφορίες από διαφορετικές πηγές, τις συνθέτουν και τις ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης.