Ο Βερναρδακης στον Παρνασσο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί σχόλιο-κείμενο του περιοδικού «Νουμάς» (Τόμ. 5, Αρ. 239,1907) για την εγκωμιαστική διάλεξη που έδωσε ο Δ. Κακλαμάνος στην αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου «Παρνασσός» σχετικά με τον Δημήτριο Βερναρδάκη. Ο Δημήτριος Βερναρδάκης (1833-1907), λόγιος και Καθηγητής Γενικής Ιστορίας και Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, έγινε γνωστός ως θεατρικός συγγραφέας, μέσα από τα έμμετρα δράματά του, με επιρροές από τον Σαίξπηρ, την ελληνική μυθολογία και την ελληνική ιστορία. Ο Δημήτριος Κακλαμάνος υπήρξε διπλωμάτης, δημοσιογράφος και συγγραφέας καθώς και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Ο Δ. Κακλαμάνος πλέκει το εγκώμιο του Δ. Βερναρδάκη στον «Παρνασσό» λίγο μετά τον θάνατο του δεύτερου. Ο ομιλών επικαλείται την αυθεντία ξένου κριτικού, ο οποίος θέτει τον Βερναρδάκη στην κορυφή των δραματογράφων «που ευτύχησε να αποχτήσει η καθαρεύουσα λογοτεχνία». Ο υπογράφων Κ. Π. έχει μια διαφορετική επί του θέματος άποψη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ως μαθησιακό αντικείμενο, είτε μέσα από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είτε της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας είτε διαθεματικά, θα μπορούσε να ενταχθεί σε μια ερευνητική εργασία ή σε ένα σενάριο ως κείμενο παράλληλο και ως πηγή άντλησης πληροφοριών για το Γλωσσικό Ζήτημα που τόσο βαθιά δίχασε τους Έλληνες. Αν παρατηρήσει κανείς τον συσχετισμό των δυνάμεων στο παρόν κείμενο, θα αντιληφθεί ότι το κείμενο παρουσιάζει ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τον τρόπο με τον οποίο αντιπαλεύουν ζητήματα γλώσσας αλλά και σκέψης και δράσης, άνθρωποι που έχουν καταταγεί σε διαφορετικά στρατόπεδα ως προς το Γλωσσικό μας ζήτημα —σε μια περίοδο κορύφωσής του. Με δεδομένα ότι 1ον ο «Νουμάς» είναι το κατεξοχήν όργανο του μαχητικού δημοτικισμού στις αρχές του 20ού αιώνα, και μάλιστα αυτή την πρώτη περίοδο η πορεία του είναι στενά συνδεδεμένη με την ιστορία του γλωσσικού ζητήματος, 2ον ότι ο Βερναρδάκης συμμετείχε στους γλωσσικούς αγώνες της εποχής δημοσιεύοντας μεν το κριτικό δοκίμιο «Ψευδαττικισμού έλεγχος» (1884) —με το οποίο υπερασπίζεται την αξία της δημοτικής γλώσσας— χρησιμοποιεί όμως σε προσωπικό επίπεδο μια απαστράπτουσα καθαρεύουσα, με την οποία σταδιοδρομεί στα γράμματα και τις τέχνες και 3ον ότι τα αρχικά Κ. Π. —με τα οποία υπογράφει το κείμενο ο συντάκτης του— μας βάζουν στον πειρασμό να σκεφτούμε δύο ονόματα: του Κωστή Παλαμά και του Κώστα Παρορίτη, που την ίδια περίοδο είναι συνεργάτες του «Νουμά» και οι δύο φανατικοί δημοτικιστές, με επικρατέστερο τον Κωστή Παλαμά. Το κείμενο είναι γραμμένο με γνώση, χάρη, εγκράτεια, λεπτή υφέρπουσα ειρωνεία, καταφέρεται επί της ουσίας τόσο ενάντια στην κριτική του Δ. Κακλαμάνου για τον Βερναρδάκη, όσο και ενάντια στον ίδιο τον Βερναρδάκη, με την ευπρέπεια πάντα των αντιπάλων τέτοιου βεληνεκούς και ήθους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2467
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα σχολιαστικά / γνώμης Comment / opinion textsΚείμενα σχολιαστικά / γνώμης
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Παρουσίαση - Κριτική Presentation - ReviewΠαρουσίαση - Κριτική
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα δημόσιας ζωής Texts of public lifeΚείμενα δημόσιας ζωής
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Θεατρικό έργο PlayΘεατρικό έργο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Κ.Π.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ