Ο Άραμις και το ... δημοτικο τραγουδι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Απόσπασμα τεσσάρων σελίδων από το Ημερολόγιο του Σκόκου (19ος τόμος, αρ. 1, σελ. 208α-211, 1904). Αναφέρεται στον τραγουδιστή "Άραμις" ή "Ellin Aramis" (ψευδώνυμο του Ηπειρώτη Περικλή Αραβαντινού, 1854-1932) ο οποίος αρχικά συμμετέχει, ως πολεμιστής, σε αντάρτικα σώματα εναντίον των Τούρκων και στην συνέχεια, ως τραγουδιστής κλέφτικων και ποιμενικών δημοτικών τραγουδιών, γυρίζει στην Ευρώπη και καθιερώνει το μουσικό αυτό είδος. Στο τέλος του αποσπάσματος υπάρχει εξάστιχο σκωπτικό ποίημα με τίτλο "Εις λογίαν δεσποινίδα, ερωτευμένην".

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους: (α) ως προς το γεγονός ότι περιέχει την βιογραφία ενός (άγνωστου σχετικά) προσώπου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην διδασκαλία του κειμενικού είδους "βιογραφία" (β) ως προς το ότι είναι γραμμένο στην καθαρεύουσα μπορεί να αξιοποιηθεί για την μελέτη της εξέλιξης (σημασιολογικής, γραμματικής συντακτικής κ.λπ.) της ελληνικής γλώσσας, (γ) ως προς το ότι αναφέρεται στην αποδοχή και την καθιέρωση του δημοτικού τραγουδιού από τις ανώτερες κοινωνικά τάξεις, στο να κατανοήσουν οι μαθητές τον τρόπο με τον οποίο "νομιμοποιήθηκε" στην συνείδηση του λαού μέσω της λαογραφίας, η καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας. Τέλος, η παράθεση του σκωπτικού ποιήματος "Εις λογίαν δεσποινίδα, ερωτευμένην", η γλώσσα του οποίου υπονομεύει σαφώς την καθαρεύουσα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην Λογοτεχνία, σε ενότητες σχετικές με την σταδιακή καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας στα λογοτεχνικά κείμενα. Αυτό μπορεί να γίνει με την χρήση παράλληλων κειμένων από διαλόγους των έργων του Παπαδιαμάντη και του Βιζυηνού στους οποίους οι συγγραφείς εγκαταλείπουν την καθαρεύουσα που χρησιμοποιούν στα άλλα μέρη τους έργου τους και γράφουν σε δημοτική (ακόμη και σε τοπικό ιδίωμα).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2526
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γλωσσικές ποικιλίες Linguistic varietiesΓλωσσικές ποικιλίες > Κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες Social linguistic varietiesΚοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Δημοτικό τραγούδι Folk songΔημοτικό τραγούδι
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γλωσσικές ποικιλίες Linguistic varietiesΓλωσσικές ποικιλίες > Κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες Social linguistic varietiesΚοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ