Μαυρογενους Μαντω
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λιθογραφία απεικονίζουσα την Μαντώ Μαυρογένους,ηρωίδα της εθνικοαπελευθερωτικής επανάστασης του 1821 και μεγάλη ευεργέτη του ελληνικού κράτους. Η Μαντώ Μαυρογένους ήταν Ελληνίδα από ευκατάστατη οικογένεια της διασποράς (Ρουμανία). Με την έναρξη της επανάστασης ήρθε στην Ελλάδα,εξόπλισε πλοία και πολέμησε τους Τούρκους σε διάφορα μέρη της χώρας. Ενίσχυσε το κίνημα του φιλελληνισμού στη Γαλλία και διέθεσε το σύνολο της περιουσίας της για τις ανάγκες του αγώνα. Της απενεμήθη (πρώτη φορά σε γυναίκα) από τον Καποδίστρια ο βαθμός του επίτιμου αντιστρατήγου.Πέθανε φτωχή και λησμονημένη στην Πάρο το 1848 ευρισκόμενη στη δυσμένεια της κυβέρνησης του Κωλέττη.
Η εικόνα της έχει σχεδιαστεί και εκτυπωθεί από τον περίφημο Adam de Friedel σε διάφορες διαδοχικές εκδόσεις από τις οποίες η πρώτη έγινε σε Παρίσι και Λονδίνο το 1826. Ανήκει σε σειρά λιθογραφιών που απεικονίζουν 25 σημαντικά πρόσωπα της επανάστασης του 1821 και ανήκουν σε λεύκωμα με τίτλο Twenty-four Portraits - Principal leaders and personages - the Greek Revolution.Τα σχέδια είναι του ίδιου (κάποιες φορές έγιναν εκ του φυσικού) και ο χρωματισμός και εκτύπωση του J. Bouvier.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα της Μαντώς Μαυρογένους μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα ηλικιακά επίπεδα, από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού ως και το Λύκειο, για να προσθέσει εικαστική πληροφορία σε μαθήματα ή άλλες εκπαιδευτικές δράσεις που σχετίζονται με την επανάσταση του 1821. Οι μαθητές μπορούν να διαπιστώσουν από την εικόνα ότι πρόκειται για μια όμορφη αριστοκράτισσα της εποχής που προφανώς θα μπορούσε να κάνει άλλα πράγματα στη ζωή της από το αναλώνει περιουσία και δυνάμεις στον αγώνα για την ανεξαρτησία της Ελλάδος, κι αυτό δίνει ακόμα μεγαλύτερη αξία στην προσφορά της. Σε δεύτερο επίπεδο θα μπορούσε να σχολιαστούν στοιχεία της λειτουργίας του πολιτικού συστήματος του νεοπαγούς ελληνικού κράτους με βάση τον τρόπο που αυτό φέρθηκε τον καιρό της ειρήνης στους αγωνιστές. Σε τρίτο επίπεδο θα μπορούσε να σχολιαστεί η ενδυμασία των γυναικών της αριστοκρατίας εκείνης της εποχής και να συγκριθεί με άλλες εικόνες που δείχνουν τον τρόπο ενδυμασίας του απλού λαού
Γνωρίζοντας ότι η εικόνα έχει φτιαχτεί από τον Adam Friedel και ανήκει σε συγκεκριμένο λεύκωμα που έχει εκτυπωθεί το 1826, μπορούμε στο μάθημα των εικαστικών να πάρουμε παραδείγματα για το επίπεδο της λιθογραφίας,της χαρακτικής και εν γένει της αναπαραγωγής εικόνων στην Ευρώπη των αρχών του 19ου αι.
Γνωρίζοντας την ιστορία και την πορεία του λευκώματος με τα χαρακτικά των αγωνιστών και το ρόλο που έπαιξε στην ενίσχυση του φιλελληνικού ρεύματος στην Ευρώπη,μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε ως διδακτικό αντικείμενο όποτε γίνεται αναφορά στα ΜΜΕ και στη μεγάλη δύναμη που έχουν στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2534
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Friedel A.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ