Μια κυρια του συρμου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Προτείνεται να αξιοποιηθεί η γελοιογραφία της εικόνας. Περιλαμβάνεται στο ετήσιο «Ημερολόγιον του Σκόκου", που εξέδιδε στην Αθήνα ο λογοτέχνης, Κωνσταντίνος Σκόκος, από το 1886 μέχρι το 1918. Βρίσκεται στο τεύχος του 1888 και παραπέμπει, με χιουμοριστικό τρόπο, στον αστικό μετασχηματισμό και στον εξευρωπαϊσμό της αθηναϊκής κοινωνίας, προς το τέλος του 19ου αιώνα. Δεν αναφέρεται ο δημιουργός της. Η γελοιογραφία αποτελείται από δύο σκίτσα. Θέμα της είναι μια γυναίκα που μετατρέπεται από χωρική σε αστή. Στο πρώτο σκίτσο απεικονίζεται όπως ήταν στο χωριό της και στο δεύτερο η "μεταμόρφωσή" της, όταν μετακόμισε στην πρωτεύουσα, με έμφαση στην ενδυματολογική αλλαγή στο παρουσιαστικό της. Ο τίτλος της γελοιογραφίας, με τον ελαφρώς ειρωνικό του τόνο, "Σύντομος ιστορία μιας κυρίας του συρμού", είναι χαρακτηριστικός της σατιρικής διάθεσης του δημιουργού της. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μελετήσουν οι μαθητές/τριες τον τρόπο με τον οποίο συγκροτήθηκε η αθηναϊκή κοινωνία στην πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, αλλά και για να προσεγγίσουν ζητήματα που απασχολούν και σήμερα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μπορεί να αξιοποιηθεί ως άσκηση κριτικής περιγραφής, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, και ως πηγή εμβάθυνσης στην ελληνική κοινωνία του τέλους του 19ου αιώνα, στο μάθημα της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας. Στη δεύτερη περίπτωση προτείνεται να χρησιμοποιηθεί και ως αφόρμηση για να εκπονηθούν ομαδικές και διερευνητικές εργασίες από τους μαθητές/τριες οι οποίες θα προσεγγίζουν διάφορες όψεις της κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας της εποχής. Η συλλογή στοιχείων μπορεί να γίνει από το διαδίκτυο και από βιβλία και άλλα έντυπα και να προκύψουν γραπτές ή με χρήση ΤΠΕ εργασίες, οι οποίες θα παρουσιαστούν στην τάξη ή σε ευρύτερο κοινό. Η αστυφιλία, ο εξευρωπαϊσμός, η θέση της γυναίκας, αλλά και ο μιμητισμός δυτικών προτύπων τα οποία έγιναν, πολλές φορές του συρμού, της μόδας δηλαδή, όπως επισημαίνεται και στον τίτλο της γελοιογραφίας, είναι ζητήματα που απασχόλησαν και απασχολούν ακόμα την ελληνική κοινωνία. Η διερεύνηση τους και σε μεταγενέστερες περιόδους, από τον 19ο αιώνα μέχρι και σήμερα, μπορεί, συνεπώς, να αποβεί πολύ ενδιαφέρουσα και να κινητοποιήσει τους μαθητές/ριες. Έτσι η κριτική περιγραφή των σκίτσων της γυναίκας στη γελοιογραφία, πριν και μετά τη μετακίνησή της στην πρωτεύουσα, μπορεί να οδηγήσει στην ανάλυση θεμάτων που απασχολούν το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και σε, ανάλογου τύπου με την Ιστορία, συνθετικές εργασίες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2549
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Εγώ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ