Θεμελιωδη προβληματα των αρχων του 20ου αιωνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για κείμενο, μανιφέστο, του Μ. Περίδη που δημοσιεύθηκε ως εισαγωγικό σημείωμα στο πρώτο τεύχος, του Ιουλίου-Αυγούστου 1920, της νέας περιόδου του λογοτεχνικού περιοδικού "Γράμματα", το οποίο εκδιδόταν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο συγγραφέας του εμφορείται από τις σοσιαλιστικές ιδέες που άρχισαν τότε να διαδίδονται ευρύτερα, μετά την Οκτωβριανή επανάσταση. Πραγματοποιεί, μια κριτική ανάλυση του κόσμου στο τέλος του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου, δίνοντας αξία στους λαούς, λοιδορώντας τον πόλεμο και εκθειάζοντας την ειρήνη. Διατυπώνει κριτικές σκέψεις για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και το μέλλον της χώρας, ενώ παρεμβάλλονται σκέψεις για την ελληνική λογοτεχνία και τη σημασία του δημοτικισμού. Κατακρίνει τον "φυλετικό εθνισμό" και την "αρχή των εθνικοτήτων", ενώ θεωρεί τους Βαλκανικούς Πολέμους απόρροιά τους. Διατείνεται, τέλος, πως το μέλλον βρίσκεται στην κοινωνική ανατροπή και πιστεύει πως η Τέχνη μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτήν. Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία ως ένα πανόραμα ιδεών που, παρά την παλαιότητά τους, παραμένουν επίκαιρες.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μπορεί να αξιοποιηθεί στα μαθήματα της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας, σε μια διαθεματική προσέγγιση, προκειμένου να αναδειχθούν από τους μαθητές/τριες τα ιδεολογικά ζητήματα που απασχολούσαν τη διανόηση στις αρχές του 20ου αιώνα, καθώς και ο αντίκτυπός τους στην Ελλάδα. Προτείνεται οι μαθητές/τριες, είτε ατομικά, είτε σε ομάδες, να αποδομήσουν το κείμενο, αφού εντοπίσουν α) το κειμενικό είδος β) τα θεμελιώδη προβλήματα στα οποία αναφέρεται, γ) το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αυτά εντάσσονται, δ) την οπτική γωνία του συγγραφέα και το ιδεολογικό πλαίσιο του κειμένου, ε) το μήνυμα που μεταφέρει και το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε. Κατόπιν, οι μαθητές/τριες θα μπορούσαν να επισημάνουν τις αναφορές του συγγραφέα στην ελληνική πολιτική, λογοτεχνική, κοινωνική και ιδεολογική πραγματικότητα της εποχής του και να εντοπίσουν τις θέσεις του. Προτείνεται στο τέλος οι μαθητές να εξετάσουν ποια από αυτά τα θεμελιώδη προβλήματα παραμένουν ακόμα και σήμερα και πώς αντιμετωπίζονται. Η συνεργατική συγγραφή κειμένων, είτε με τον παραδοσιακό τρόπο, είτε με τη χρήση κάποιας συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας, μπορεί να είναι το επιστέγασμα της όλης διαδικασία. Επειδή το κείμενο είναι σύνθετο και παρουσιάζει δυσκολίες θα ήταν προτιμότερο να αξιοποιηθεί στη λυκειακή εκπαιδευτική βαθμίδα, χωρίς να αποκλείεται και η χρήση του, με περισσότερη βοήθεια από τον εκπαιδευτικό, και στο Γυμνάσιο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2551
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μ. Περίδης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ