Βυρσοδεψειο στην Όλυμπο Καρπαθου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα αυτή δείχνει τη δεψική ύλη (κομμάτια δέρματος) να ξεραίνεται στον ήλιο. Στο βάθος διακρίνεται ένα εγκαταλειμμένο βυρσοδεψείο. Αυτή η εικόνα αφορά το βυρσοδεψείο του Γιάννη Πρεάρη, το οποίο ιδρύθηκε το 1928 ως συνεταιρική οικογενειακή βιοτεχνία και σήμερα, λειτουργεί για τις ανάγκες του υποδηματοποιείου που συντηρεί ο Γιάννης Πρεάρης στην Όλυμπο της Καρπάθου. Η εικόνα αυτή βρίσκεται στην έκδοση του ΙΜΕ «ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ», που βασίζεται σε έρευνα της Καθηγήτριας Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Κατερίνας Κορρέ-Ζωγράφου (τόμοι Ι & ΙΙ) και της Επίκουρης Καθηγήτριας του Ιονίου Πανεπιστημίου Ευδοκίας Ολυμπίτου (τόμος Ι). Στους τόμους «Αιγαίο Ι», και «Αιγαίο ΙΙ» (Αθήνα 2003, 2004), ταξιδεύουμε στα νησιά Χίο, Λέσβο, Σκόπελο, Σίφνο, Άνδρο, Σύρο, Τήνο, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Λέρο, Σύμη, Μύκονο, Νάξο, Σαντορίνη, Ρόδο και Κω. ´Ένας τρίτος τόμος («Αιγαίο ΙΙΙ») ετοιμάζεται με τα νησιά Κρήτη και Σκύρο. Η έρευνα αποτυπώνει όχι μόνο τις φυσιογνωμίες των τεχνιτών που μιλούν -με σοφία και θαυμαστή απλότητα- για τον εαυτό τους, αλλά περιγράφει και επεξεργάζεται επιστημονικά τις συνθήκες ζωής σε κάθε νησί, καθώς επίσης και τις ανθρώπινες συμπεριφορές και νοοτροπίες του μικρόκοσμου στον οποίο έζησαν οι κάτοικοί τους... Σήμερα η εγκατάλειψη των παραδοσιακών επαγγελμάτων δεν αφορά μόνο στις νησιωτικές κοινωνίες αλλά αποτελεί μια γενικότερη διαπίστωση... Τώρα όμως, με τον τουρισμό και την αναζήτηση εναλλακτικών μορφών του, οι προοπτικές των παραδοσιακών επαγγελμάτων θα ήταν δυνατόν να επανατοποθετηθούν με το σκεπτικό νέων δημιουργιών που θα κρατούν την ποιότητα του χειροποίητου με «σύγχρονη ματιά» σε ορισμένα είδη, ώστε η τεχνική κληρονομιά των νησιών που συνιστά -αυτό είναι βέβαιο- ένα πολιτιστικό πλούτο, να αξιοποιηθεί πολλαπλά.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν στο Google Earth την περιοχή από την οποία προήλθε η συγκεκριμένη εικόνα. Στη συνέχεια μπορούν να βρουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τα επαγγέλματα των κατοίκων της και για τον τρόπο που αυτά συνδέονται με τις ιδιαίτερες συνθήκες ζωής τους και για την χρησιμότητα των στιβανιών (χειροποίητων δερμάτινων υποδημάτων) τότε και σήμερα.
Επίσης οι μαθητές μπορούν να βρουν πληροφορίες για τα βυρσοδεψεία, τον τρόπο επεξεργασίας του δέρματος (τότε και τώρα) και για τους τόπους στους οποίους υπήρχαν βυρσοδεψεία τον τελευταίο αιώνα. Τέλος θα μπορούσε να γίνει μια έρευνα με αφορμή αυτή την εικόνα για τα επαγγέλματα που σβήνουν στην Ελλάδα και να ακολουθήσει συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης για τους λόγους που συμβαίνει αυτό και για ιδέες/προτάσεις ώστε κάποια από αυτά τα επαγγέλματα αυτά να συνεχίσουν να υπάρχουν.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
1:30:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2600
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
v1.0 (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανθρώπινες δραστηριότητες - τομείς παραγωγής Human activities - production sectorsΑνθρώπινες δραστηριότητες - τομείς παραγωγής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ