Υπερβατικη Πνευματιστικη Συγκεντρωση Ι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο με τον τίτλο Transgressive Seance I (Υπερβατική Πνευματιστική συγκέντρωση Ι), είναι 'τμήμα’ ενός ‘πολύπτυχου’ εικαστικού έργου (πιθανά ‘τετράπτυχου’ αφού συναντούμε εκτός από το παρόν και το ΙΙ, ΙΙΙ και ΙV), με τις ίδιες ακριβώς διαστάσεις. Πολύπτυχο ονομάζεται το ζωγραφικό έργο το οποίο αποτελείται από πολλά μέρη που συνήθως διπλώνονται. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε τέσσερες ελαφρώς διαφορετικούς μεταξύ τους πίνακες, οι οποίοι παρουσιάζουν διαφορά φάσης ως προς την κίνηση. Από την άποψη αυτή το πολύπτυχο πλησιάζει στην αισθητική του κινηματογράφου. Πρόκειται για ένα ζωγραφικό έργο διαστάσεων 150x140εκ., λάδι σε καμβά (2007) του Πολωνού ζωγράφου Bogumil Ksiazek, ο οποίος γεννήθηκε στην Κρακοβία (1974), όπου και σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών (1995-2000). Το διάστημα 2003-2009 έζησε και εργάστηκε στην Φλωρεντία. Από το 2009 εργάζεται στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας. Έργα του έχουν αγορασθεί από το Μουσείο Φρυσίρα στην Αθήνα όπως επίσης και από ιδιωτικές συλλογές.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρεται για μια πλειάδα διαθεματικών ερευνητικών εργασιών και σεναρίων, για το γυμνάσιο και κυρίως το λύκειο (Αισθητική Αγωγή, Κοινωνιολογία, Θρησκευτικά, ερευνητικές εργασίες, ξένες γλώσσες, Οικονομία). Ιδιαίτερα στην Αισθητική Αγωγή προσφέρεται για τη συγκριτική μελέτη έργων τέχνης με την ίδια θεματολογία αλλά διαφορετικής εποχής και τεχνοτροπίας. Π.χ. Σε μεταγενέστερη φάση (2008) συναντούμε άλλα δύο πανομοιότυπα έργα του ίδιου ζωγράφου, με τον τίτλο “Bruegel blind”(ο τυφλός του Bruegel) , στον προσωπικό του δικτυακό τόπο. Με τον συγκεκριμένο τίτλο ο Bogumil Ksiazek κάνει σαφέστερο το περιεχόμενο και του παρόντος τετράπτυχου, αφού μας παραπέμπει στο αριστούργημα του Φλαμανδού Pieter Bruegel του πρεσβύτερου (Μπρέντα 1526-Βρυξέλλες 1569) με θέμα την «Παραβολή των τυφλών». Η «Παραβολή των τυφλών» δημιουργήθηκε το 1568, ένα χρόνο πριν από το θάνατό του. Το θέμα, που απεικονίζει την περικοπή του Ευαγγελίου: «ἄφετε αὐτούς· τυφλοί εἰσιν ὁδηγοί· τυφλὸς δὲ τυφλὸν ἐὰν ὁδηγῇ, ἀμφότεροι εἰς βόθυνον πεσοῦνται», το είχε ήδη ζωγραφίσει ο Ιερώνυμος Μπος. Στο έργο του Bruegel —το οποίο εύκολα μπορεί και στο διαδίκτυο να αναζητήσει ο εκπαιδευτικός— μια ομάδα των τυφλών προχωρεί σε άτακτη σειρά, διαταράσσοντας τη σταθερότητα της γραμμής του τοπίου. Είναι μια παράξενη και μακάβρια πομπή φτωχών ανθρώπινων ερειπίων με πρόσωπα ισχνά, με μέλη παραμορφωμένα, με βήματα διστακτικά, που στηρίζονται σε ραβδί και παρασύρουν ο ένας τον άλλο προς ένα θλιβερό τέλος, φοβερή κατάληξη της άθλιας ζωής τους. Ο πρώτος έχει ήδη γλιστρήσει στο ρυάκι, ενώ ο δεύτερος παραπατά και στρέφει το τρομοκρατημένο λιπόσαρκο πρόσωπό του. Ο δραματικός χαρακτήρας της σκηνής του πρώτου επιπέδου έρχεται σε αντίθεση με το γαλήνιο εξοχικό τοπίο του βάθους, που ζωντανεύουν λίγα σπίτια, μια εκκλησία και δένδρα ελαφρά εκτελεσμένα. Σε αντίθεση όμως με τον πίνακα του Bruegel, στον πίνακα του Bogumil Ksiazek, δεν υπάρχει ούτε βάθος ούτε τοπίο ούτε φτωχά ανθρώπινα ερείπια. Αντ’ αυτών έχουμε μια παρέα γιάπηδων που οδηγούνται ομοίως στο κατρακύλισμα, αφού όπως και στον πίνακα του Pieter Bruegel έτσι και στο παρόν τετράπτυχο είναι χαρακτηριστική η απεικόνιση της κίνησης και τελικά της πτώσης. Ο συμβολισμός στη σύγχρονη μεταφορά της «Παραβολής των τυφλών» θα πρέπει να αναζητηθεί τόσο στον τίτλο ‘Υπερβατική Πνευματιστική συγκέντρωση’, όσο και στον συμβολισμό της ομάδας των γιάπηδων, αρκεί να συζητηθούν στην τάξη οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκαν οι γιάπηδες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2630
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Καινή Διαθήκη New TestamentΚαινή Διαθήκη > Η ζωή του Χριστού The Life of ChristΗ ζωή του Χριστού
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ksiazek Bogumil, Ksiazek Bogumil
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Φρυσίρα
εκδότης/ες: Μουσείο Φρυσίρα
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ