Ημερα της κρισεως
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λεπτομέρεια τοιχογραφίας από την Μονή Βαρλαάμ (νάρθηκας) των Μετεώρων που ιστορεί την "Ημέρα της Κρίσεως". Αποδίδεται στον Θηβαίο αγιογράφο Γεώργιο Κονταρή, σημαντικού εκπροσώπου της Σχολής της Ηπειρωτικής (ή της λεγόμενης Βορειοδυτικής) Ελλάδας, που μαζί με τον αδελφό του Φράγγο Κονταρή ιστόρησαν πολλά σημαντικά μνημεία κατά τον 16ο αι.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η μελέτη της μεταβυζαντινής ζωγραφικής στον Ελλάδικό χώρο είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί διαθεματικά στο πλαίσιο πολιτιστικών προγραμμάτων ή προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, διαθεματικών εργασιών Τοπικής Ιστορίας και Ερευνητικών Εργασιών (Project) στο λύκειο. Η διαθεματική προσέγγιση επιτρέπει την διερευνητική μάθηση και ιδίως την εμπέδωση της μεθοδολογίας εξέτασης των ιστορικών πηγών στο μάθημα της Ιστορίας. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος επίσης διασφαλίζει την δυνατότητα κριτικής προσέγγισης και σχολιασμού.ερμηνείας στο πλαίσιο της ομάδας, έτσι ώστε να εμπεδωθούν επαρκέστερα επιμέρους τομείς της ιστορικής έρευνας. Αφετέρου, η μελέτη των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου επιτρέπει την διαμόρφωση αξιών και αισθητικών κριτηρίων σε σχέση με την βυζαντινή και χριστιανική τέχνη. Στο πλαίσιο αυτό, η αξιοποίηση των βιογραφιών ζωγράφων της μεταβυζαντινής περιόδου (η βιβλιογραφία είναι αρκετά πλούσια πλέον) μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αντλήσουν πλήθος ιστορικών στοιχείων για την εποχή: η θέση του καλλιτέχνη και ο κοινωνικός του ρόλος, οι οικονομικοί όροι που διέπουν την τέχνη της εποχής, οι μετακινήσεις των καλλιτεχνών για την εργοληψία εκκλησιαστικών παραγγελιών σε ένα εκτενές γεωγραφικό πεδίο. Η λεπτομέρεια της τοιχογραφίας με την εικονογραφία της "Ημέρας της Κρίσεως" της Μονής Βαρλαάμ επιτρέπει πλήθος διαθεματικών προσεγγίσεων εάν συγκριθεί με αντίστοιχα εικονογραφικά σύνολα άλλων μνημείων. Για παράδειγμα: Η "Ημέρα της κρίσεως" στην Μονή Βαρλαάμ και η "Ημέρα της Κρίσεως" στην Μονή Φιλανθρωπινών στο Νησί Ιωαννίνων. Πολλές παράμετροι είναι δυνατόν να μελετηθούν από τους μαθητές, ακόμη και η αντίληψη για την Δευτέρα Παρουσία σε σχέση με το ιστορικό πλαίσιο. Το διαθεματικό αυτό πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας είναι δυνατόν να ενταχθεί και σε ένα εθνικό etwinning μεταξύ σχολείων της περιοχής των Μετεώρων, της περιοχής των Ιωαννίνων και της Θήβας (τόπος καταγωγής των δύο αδελφών αγιογράφων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2756
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Georgios (9), Γεώργιος (9)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ