Θεοτοκος του Παθους (λεπτομερεια)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για λεπτομέρεια από την εικόνα της Θεοτόκου του Πάθους που αγιογράφησε ο Νικόλαος Ρίτζος. Η εικόνα αναπαριστά την Παναγία να κρατά στην αγκαλιά της το Θείο Βρέφος και στο πάνω μέρος δεξιά και αριστερά δύο άγγελοι προσκλίνουν ευλαβικά προς αυτήν. Ο άγγελος που βρίσκεται αριστερά της Θεοτόκου απεικονίζεται στο ΜΑ. Ο Νικόλαος Ρίτζος, προερχόμενος από οικογένεια ζωγράφων της Βενετοκρατούμενης Κρήτης του 15ου και του 16ου αιώνα, αναγνωρίστηκε για το έργο του τόσο από σύγχρονούς του όσο και μεταγενέστερούς του γνωστούς και σπουδαίους καλλιτέχνες τους οποίους και επηρέασε. Το πολυπολιτισμικό περιβάλλον των εμπορικών πόλεων της Κρήτης του 15ου και 16ου αιώνα λειτουργεί και ως εργαστήριο που παράγονται πολυάριθμα ζωγραφικά έργα και αναδεικνύεται πλήθος γνωστών ζωγράφων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι την περίοδο 1453 έως 1526 ο αριθμός των γνωστών ζωγράφων μόνο στον Χάνδακα (Ηράκλειο) ανέρχεται στους 120.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού και της υλοποίησης σχεδίου εργασίας στο Γυμνάσιο προβάλλεται το ΜΑ με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη. Ο εκπαιδευτικός παροτρύνει τους μαθητές να εκτιμήσουν περί τίνος πρόκειται. Στη συνέχεια προβάλλεται ολόκληρη η εικόνα της Θεοτόκου του Πάθους. Έχοντας ολοκληρωμένη την εικόνα οι μαθητές, ομαδοσυνεργατικά, αναλαμβάνουν να μελετήσουν τις εικόνες του ναού της γειτονιάς τους και τη θέση τους μέσα στο ναό. Για παράδειγμα, μια ομάδα ασχολείται με τις εικόνες των προσκυνηταρίων, μια άλλη μελετά τις εικόνες του Ιερού βήματος, μια άλλη εξετάζει τις εικόνες του Τέμπλου κ.ο.κ. Αφού ολοκληρωθεί η εργασία όλων των ομάδων, τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στην ολομέλεια και, συνθετικά, παράγεται υλικό, φωτογραφίες και κείμενα, το οποίο αναρτάται στην ιστοσελίδα του Σχολείου και καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερες πλευρές για το θέμα των εικόνων και της θέσης τους στους ναούς. Επίσης, το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ανάλογο τρόπο και κατά τη διδασκαλία της εκκλησιαστικής τέχνης στα Θρησκευτικά του Γυμνασίου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2781
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ritzos (Rizo, Ricio) Nikolaos (Nicolao, Nicolaus), Ρίτζος (Rizo, Ricio) Νικόλαος (Nicolao, Nicolaus)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ