Ο Μην Αυγουστος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για δημοσιογραφικό άρθρο του 1838, με τίτλο: Ο Μην Αύγουστος. Το άρθρο δημοσιεύτηκε σε μηνιαίο περιοδικό παιδαγωγικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα, με τίτλο: Αποθήκη των ωφελίμων γνώσεων, και είναι ανωνύμου συγγραφέα. Το άρθρο είναι πληροφοριακού χαρακτήρα και το περιεχόμενό του είναι αφιερωμένο στο μήνα Αύγουστο και συγκεκριμένα στην προέλευση της ονομασίας του, πώς προέκυψε η θέση του στη σειρά των μηνών, πώς κατέληξε να έχει τριάντα μία ημέρες, καθώς και τη σχέση του με τη θεά Δήμητρα στην οποία ήταν αφιερωμένος. Το συγκεκριμένο άρθρο ανήκει στο πραγματολογικό κειμενικό είδος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Γλώσσας γίνεται αναφορά στο κειμενικό είδος του δημοσιογραφικού άρθρου. Τα παιδιά φέρνουν διάφορα άρθρα από εφημερίδες και τα διαβάζουν στις ομάδες τους. Προσπαθούν να προσεγγίσουν το κειμενικό είδος στο οποίο συγκαταλέγεται κάθε ένα άρθρο και διαπιστώνουν ότι το κειμενικό είδος του άρθρου, μπορεί να φιλοξενήσει όλα τα υπόλοιπα κειμενικά είδη στις στήλες του. Μπορεί δηλαδή να είναι ένα επιχειρηματολογικό κείμενο που επιχειρεί να πείσει τους αναγνώστες του για κάτι, να είναι πραγματολογικό κείμενο που δίνει πληροφορίες, να είναι αφηγηματικό άρθρο με την αφήγηση γεγονότος κλπ. Στη συνέχεια διαβάζουν στην τάξη το άρθρο με τίτλο: Ο Μην Αύγουστος και επιχειρούν να βρουν σε ποιο είδος ανήκει. Θα καταλήξουν ότι πρόκειται για πραγματολογικό άρθρο, το οποίο επιδιώκει να πληροφορήσει τον αναγνώστη. Επίσης εντοπίζουν την ημερομηνία έκδοσης του άρθρου και τη γλώσσα στην οποία έχει γραφεί. Βρίσκουν τον τίτλο του περιοδικού στο οποίο εκδόθηκε και βασιζόμενοι σε αυτόν, πιθανολογούν και εκφράζουν τις προσδοκίες τους για το περιεχόμενο των άρθρων του περιοδικού. Αμέσως μετά επιχειρούν να βρουν τα χαρακτηριστικά ενός πραγματολογικού άρθρου. Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα επιχειρήσουν και πάλι εντοπίσουν στις ομάδες τους αυτά τα χαρακτηριστικά, αναζητώντας τα σε άρθρα από εφημερίδες ή περιοδικά. Ο/η εκπαιδευτικός σημειώνει στον πίνακα τις παρατηρήσεις τους και αφού τις ολοκληρώσουν, καταγράφονται αυτά τα χαρακτηριστικά σε χαρτί του μέτρου και αναρτώνται στον τοίχο της τάξης. Επίσης, γράφονται στο πρόγραμμα word, εκτυπώνονται οι μαθητές/τριες το κολλούν στο τετράδιο παραγωγής γραπτού λόγου ή στο τετράδιο γραμματικής τους.Τα χαρακτηριστικά του πραγματολογικού κειμενικού είδους είναι ο τίτλος, το όνομα του/της δημοσιογράφου, η αντικειμενική παράθεση στοιχείων και η ανάγκη για πληροφόρηση και ενημέρωση του αναγνωστικού κοινού. Θα πρέπει σύμφωνα με το σκοπό και το ακροατήριο το κείμενο του δημοσιογραφικού άρθρου να έχει και το ανάλογο ύφος, δηλαδή να είναι αντικειμενικό, πληροφοριακό, σοβαρό, καυστικό ή χιουμοριστικό, ανάλογα με το αν ο/η δημοσιογράφος θέλει να πληροφορήσει, να καυτηριάσει, να διακωμωδήσει κλπ. (Σπαντιδάκης 2011, Ματσαγγούρας 2004). Αναζητούν τα χαρακτηριστικά του άρθρου με τίτλο: Ο Μην Αύγουστος. Διαπιστώνουν ότι είναι ανώνυμο άρθρο, αφού δεν το υπογράφει ο δημοσιογράφος που το έγραψε. Αργότερα οι μαθητές/τριες ασχολούνται με το περιεχόμενο του άρθρου και απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με το ποιες πληροφορίες θέλει να μας μεταφέρει. Οι εκπαιδευόμενοι/ες φτιάχνουν ένα σταυρόλεξο, με θέμα στοιχεία και ιδιότητες των δώδεκα μηνών του χρόνου. Μπορούν να δημιουργήσουν το σταυρόλεξό τους σε ένα περιβάλλον συγγραφής υπερμεσικών εφαρμογών και ασκήσεων, όπως το Hot Potatoes. Τα χαρακτηριστικά του πραγματολογικού άρθρου ως κειμενικό είδος είναι ο τίτλος, το όνομα του/της δημοσιογράφου, η αντικειμενική παράθεση στοιχείων και ανάγκη για πληροφόρηση και ενημέρωση του αναγνωστικού κοινού. Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι σύμφωνα με το σκοπό και τους αναγνώστες, το κείμενο του δημοσιογραφικού άρθρου πρέπει να έχει και το ανάλογο ύφος, δηλαδή να είναι αντικειμενικό, πληροφοριακό, σοβαρό, καυστικό ή χιουμοριστικό, ανάλογα με το αν ο/η δημοσιογράφος θέλει να πληροφορήσει, να καυτηριάσει, να διακωμωδήσει κλπ. (Σπαντιδάκης 2011, Ματσαγγούρας 2004). Εφόσον ο μήνας Αύγουστος είναι αφιερωμένος στη Θεά Δήμητρα, μπορεί να γίνει μια αναφορά στη μυθολογία με θέμα τη Θεά Δήμητρα, η οποία απεικονίζεται από την αρχαιότητα, ως Θεά της γεωργίας, με στάχυα. Ανάλογη είναι και η απεικόνιση του μήνα Αυγούστου, με απαραίτητο στοιχείο τα στάχυα, αφού ο μήνας αυτός επονομάζεται και ως Θεριστής. Τέλος, στο μάθημα των Εικαστικών, οι μαθητές/τριες ζωγραφίζουν το μήνα Αύγουστο σε ένα λογισμικό δημιουργίας και έκφρασης, όπως το TuxPaint ή κάποιο άλλο ισοδύναμο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2786
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Ανάλυση διαδικασίας Process analysisΑνάλυση διαδικασίας
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Επικοινωνιακό πλαίσιο Communicative contextΕπικοινωνιακό πλαίσιο
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Λογισμικό SoftwareΛογισμικό > Ζωγραφική Painting toolsΖωγραφική
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Λογισμικό SoftwareΛογισμικό > Επεξεργασία Κειμένου Word processingΕπεξεργασία Κειμένου
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Δωδεκάθεο Twelve OlympiansΔωδεκάθεο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ