Σακα, δερβισης που μοιραζει νερο για φιλανθρωπια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το συγκεκριμένο έργο είναι των αρχών του 18ου αιώνα και εικονίζει κάποιον Δερβίση Σακά. Σακά είναι η διαδικασία κατά την οποία γονατίζουν για τρεις μέρες οι εκπαιδευόμενοι, ώστε να μυηθούν και να γίνουν μέλη των Μεβλεβί. Ο όρος Δερβίσης αποδίδεται στα μέλη Μυστικιστικών Θρησκευτικών Αδελφοτήτων σε χώρες του μουσουλμανικού κόσμου. Οι Δερβίσηδες χωρίζονται σε διάφορα μοναστικά τάγματα, κάτι αντίστοιχο δηλαδή με τους Ιππότες του Μεσαίωνα στη Δύση. Γνωστό είναι το τάγμα των Δερβίσηδων Μεβλεβί ή αλλιώς το τάγμα των Περιστρεφόμενων Δερβίσηδων, όπου για να επιτύχουν τη θρησκευτική έκσταση περιστρέφονται χορεύοντας. Σούφι ονομάζονται οι ασκητικές κοινότητες του Ισλάμ. Δερβίσης σημαίνει ο φτωχός, ο περιπλανόμενος, ο θρησκευτικός επαίτης (οι μουσουλμάνοι ασκητές παίρνουν όρκο φτώχειας). Η ρίζα της λέξης προέρχεται από την Περσία, αφού ντερ σημαίνει πόρτα και δερβίσης είναι ο ζητιάνος που γυρίζει από πόρτα σε πόρτα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο/η εκπαιδευτής/τρια παρουσιάζει σε προβολή με τη βοήθεια του βιντεοπροβολέα το συγκεκριμένο έργο. Ζητά από τους/τις εκπαιδευόμενους/ες να παρατηρήσουν την ένδυση και την υπόδηση του εικονιζόμενου ανθρώπου και να προσεγγίσουν τη χρονική περίοδο και τη γεωγραφική προέλευσή του. Επίσης προσπαθούν να αντιληφθούν τη δραστηριότητα της στιγμής, μέσω του τρεχούμενου νερού και του χρηστικού αντικειμένου που εμφανίζεται στην εικόνα. Ο/η εκπαιδευτικός αποκαλύπτει την ιδιότητα και τη δραστηριότητα του ανθρώπου της εικόνας. Οι εκπαιδευόμενοι/ες χωρίζονται σε ομάδες έρευνας στο Διαδίκτυο. Μια ομάδα αναλαμβάνει να βρει την προέλευση της λέξης Δερβίσης. Μια επόμενη ομάδα φέρνει πληροφορίες για τη φιλοσοφία και τη ζωή των Δερβίσηδων, σε σχέση με τη θρησκεία τους. Μια άλλη παρουσιάζει πληροφορίες για τους Περιστρεφόμενους Δερβίσηδες. Μια επόμενη ομάδα βρίσκει πληροφορίες για τη σουφική παράδοση. Οι πληροφορίες παρουσιάζονται στην ολομέλεια. Με τη βοήθεια του βιντεοπροβολέα, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στους εκπαιδευόμενους βίντεο στο οποίο χορεύουν Περιστρεφόμενοι Δερβίσηδες. Ακολουθεί συζήτηση για το σκοπό αυτού του χορού και τα συναισθήματα που τους γέννησε.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2797
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Ισλάμ IslamΙσλάμ
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Εφαρμογές ΤΠΕ ICT ApplicationsΕφαρμογές ΤΠΕ > Οι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή ICT in daily lifeΟι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Πίστη FaithΠίστη > Ουσία-Προσφορά-Αμφισβήτηση Essence-Contribution-DoubtingΟυσία-Προσφορά-Αμφισβήτηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ